Båtar, korrosion och skötsel

Båtar och båtmotorer är, precis som bilar, känsliga och reagerar inte bra om de utsätts länge för naturens olika krafter. Men, det är inte så svårt som du kanske tror att hålla din utrustning i trim, bara du tänker på ett par viktiga saker:

Om motorn kommit under vatten

Om din båt sjunkit så motorn kommit under vatten, se till att en fackman kan ta hand om motorn innan du tar upp båten ur vattnet. Korrosion i motorn startar nämligen snabbt när delarna kommer i kontakt med luft, men sakta så länge de är kvar i vattnet.  

Förvaring

Ska båten ligga länge med uppkoppling mot landström? Se till att du har en skiljetransformator installerad. Då undviker du direktkontakt mellan landströmmen och båtens elsystem, vilket minskar risken för galvanisk korrosion. Den kan annars förstöra drev, axlar och andra metalldelar som har kontakt med vatten.   Förvara inte delar av olika metaller tillsammans. Då är risken stor att galvanisk korrosion uppstår och att delar av aluminium vittrar sönder.  

Tanka rätt

Sjömackarna har inte miljödiesel. Därför ska du aldrig tanka miljödiesel (RME-diesel) från en landmack om du har dieselmotor i båten. Den fuktiga miljön på sjön, i kombination med dieselns låga omsättning, ökar risken för att det bildas klegg i tanken som kan stoppa dieseltillförseln.

Mer om båtförsäkring

Prata
med
oss!
Kontakta oss som du vill
Chatta med oss
Just nu är det ingen kötid
Ring oss
Just nu är det ingen kötid
Bli uppringd
Mejla oss
Vi svarar normalt inom en arbetsdag.
Varmt välkommen att ringa oss. Vi besvarar dina frågor om allt som rör försäkringar och mer därtill.
Mina sidor kan du logga in för att se pågående fakturor, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.
Fyll i ditt telefonnummer så ringer vi dig nästkommande vardag
Mina sidor kan du logga in för att se pågående fakturor, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.