Därför har Svedea nöjdast kunder

Att ha nöjda kunder är vårt viktigaste mål. Vi anstränger oss i alla kontakter för att skapa en god kundupplevelse och det har vi gjort ända sedan starten. Nu skördar vi frukterna och kan stoltsera med Sveriges nöjdaste kunder, för andra året i rad.

Peter Foppa Forsberg är Svedeas ambassadör. Tillsammans stärker vi positionen som ett passionerat företag med riktigt nöjda kunder.

Varför är Svedeas kunder så nöjda?

Alla företag jobbar nog för att få nöjda kunder, det ligger liksom i sakens natur om man vill överleva på sikt. Frågan är hur man gör det.

Själva har vi fått vårt kundfokus med modersmjölken. Ända sedan vi föddes 2010 har vi målmedvetet attraherat kompetens som verkligen ser kunden och förstår att långsiktiga relationer är en framgångsfaktor. Vi anstränger oss varje dag för att förstå, lyssna och ta till oss kundens önskemål. Svårare än så är det inte.

Hur mäter Svedea kundnöjdhet?

Det är SKI, Svenskt Kvalitetsindex, som varje år mäter kundnöjdhet i en rad olika branscher och segment. Försäkringar till exempel, där fordonsförsäkringar och husdjursförsäkringar är två av segmenten.

Branschstudierna mäter kundens upplevelse av verksamheten och ger insikter om utvecklingsbehov i relation till konkurrenterna. SKI har mätt kundnöjdhet i försäkringsbranschen sedan 1989.

Sverigebäst i kategorin fordonsförsäkringar

Svedea har för andra året i följd blivit utsedda till bolaget med nöjdaste kunder i kategorin fordonsförsäkringar (och 2018 var vi tvåa). I kategorin ingår alla de motorrelaterade försäkringar vi erbjuder – bil, båt, mc, snöskoter, ATV och vattenskoter. Slutresultatet baseras på flera underliggande faktorer och drivkrafter som mäts och vägs ihop.

I 2020 års mätning är vi bäst i klassen i bland annat rekommendationsvilja, skadehantering, förtroende, kontaktupplevelse, månar om sina kunder, servicekvalitet och prisvärdhet.

I Sverigetopp i kategorin djurförsäkringar

Under 2020 började SKI mäta djurförsäkringar för första gången, närmare bestämt hund och katt. Att våra fina placeringar i kategorin fordon inte var en slump bekräftades när resultatet av offentliggjordes.

Även om vi inte lyckades ta förstaplaceringen även i djurkategorin visade vi på nytt att vi faktiskt var bäst i klassen på flera områden, till exempel rekommendationsvilja, lojalitet, månar om sina kunder, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet samt prisvärdhet.

Ett ödmjukt tack till våra kunder

Tro inte att vi slår oss till ro efter den uppskattning våra kunder visar. Att ta sig till toppen kräver mycket jobb men för att behålla den positionen krävs ännu mer. Vi är stolta och tacksamma för våra kunders förtroende, men lovar att jobba stenhårt för att fortsätta leva upp till förväntningarna.

Vill du också bli otroligt nöjd?

Har du läst så här långt kanske du börjar tänka att Svedea kan vara bolaget för dig. Det kan du enkelt ta reda på genom att räkna på den försäkring du är intresserad av. Men gör inget förhastat, jämför gärna priset med våra konkurrenters innan du bestämmer dig. Förhoppningsvis tycker även du att vi är prisvärda och schysta.

Våra kunder har ordet

Nu har vi berättat om Svedea. Men vad säger egentligen kunderna själva? Det kan du höra i filmerna nedan.

Kontakta oss som du vill
Chatta med oss
Just nu är det ingen kötid
Ring oss
Just nu är det ingen kötid
Bli uppringd
Mejla oss
Vi svarar normalt inom en arbetsdag.
Varmt välkommen att ringa oss. Vi besvarar dina frågor om allt som rör försäkringar och mer därtill.
Mina sidor kan du logga in för att se pågående fakturor, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.
Fyll i ditt telefonnummer så ringer vi dig nästkommande vardag
Mina sidor kan du logga in för att se pågående fakturor, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.