Letar du efter något?

 Stort team på Svedea jublar och firar företagets kundnöjdhet.

Nöjdast kunder – år efter år

Sex år i rad har vi haft Sveriges nöjdaste fordons­­försäkrings­­kunder. 2025 toppade vi även Svenskt Kvalitets­index första mätning för båt och vattenskoter – och resan fortsätter.

Våra utmärkelser i korthet

Sedan 2019 har vi fått flera fina utmärkelser i Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökningar:

  • Fordonsförsäkring: Sveriges nöjdaste kunder sex år i rad (2019–2024).
  • Båt och vattenskoter: Förstaplats i den första separata mätningen 2025.
  • Djurförsäkring: Pallplats tre gånger – tredjeplats 2020, förstaplats 2023 och andraplats 2024.
  • Alla branscher: Högst kundnöjdhet i hela Sverige 2022.

Det här är bevis på att vårt fokus på kund­upplevelsen gör skillnad – och vi är både stolta och tacksamma för våra kunders förtroende.

Mer om undersökningarna

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är en del av EPSI Rating Group och har mätt kund­nöjdhet i Sverige sedan 1989. Varje år undersöks hur kunder upplever kvalitet och service i olika branscher. Resultaten bygger på faktorer som till exempel rekommendationsvilja, service och prisvärdhet.

Nyhet!

Sveriges nöjdaste båtkunder 2025

Tidigare ingick båt och vattenskoter i kategorin fordonsförsäkring. År 2025 fick de för första gången en egen mätning – och vi toppar listan även där.

Med förstaplatsen i Svenskt Kvalitets­index mätning inom båt­försäkring stärker vi vår position som branschens mest uppskattade aktör bland svenska båtägare. Det är ett kvitto på att vår specialist­kompetens, vår snabba service och vårt personliga bemötande gör skillnad.

Svedeas vd Jonas Roberts och Göran Södergren, affärsansvarig båt och vattenskoter, står utomhus i naturen, hållandes en medalj som visar att Svedea har Sveriges nöjdaste privatkunder inom båtförsäkring.)

Sex år i rad med nöjdast fordonskunder

Svedea har sex år i rad (2019–2024) utsetts till bolaget med Sveriges nöjdaste privatkunder inom fordonsförsäkring. I kategorin ingick tidigare bil, båt, vatten­skoter, motorcykel, snöskoter och ATV.

Att år efter år toppa Svenskt Kvalitets­index mätning visar tydligt hur vi konsekvent sätter kunden i fokus.

Topplaceringar inom djurförsäkringar

År 2020 började Svenskt Kvalitetsindex mäta kundnöjdheten inom djur­försäkringar för hund och katt. Redan då tog vi en hedrande tredjeplats. 2023 utsågs vi till bolaget med Sveriges nöjdaste kunder inom djurförsäkringar och 2024 tog vi en stark andraplats.

Det betyder att vi har haft pallplats tre gånger på fem år – ett kvitto på att vi är på rätt väg och att kunderna uppskattar vårt sätt att arbeta.

Högst kundnöjdhet i alla branscher

Vid en jämförelse mellan alla branscher som Svenskt Kvalitetsindex mäter hade vi 2022 högst kundnöjdhet i hela Sverige. Det visar att vårt sätt att möta och hjälpa kunder fungerar, även utanför försäkrings­branschen.

För Svedea visade sig skadehanteringen vara utmärkande då den enligt kunderna både är snabb och effektiv. Även den löpande kommunikationen stod ut – vi är den personliga specialisten som finns här och guidar dig. Våra ledord är att det ska vara enkelt att komma i kontakt med oss och förstå oss. Det ska vara enkelt att teckna våra försäkringar och det ska vara enkelt om man drabbas av en skada. Det trodde vi på då och det tror vi på i dag.

Diagram visar SKI:s mätning i kundnöjdhet för företag, Svedea toppar listan.)

Svedea hade år 2022 högst kundnöjdhet vid en jämförelse bland aktörer som har högst kundnöjdhet i sitt segment.

Läs om hur vi mäter kundnöjdheten

Därför är våra kunder så nöjda

Alla företag vill ha nöjda kunder – det är en självklarhet om man vill överleva på sikt. Frågan är hur man gör det.

Vi berättar gärna om vårt arbete med kundupplevelser. För oss är det ingen hemlighet, utan sunt förnuft. Vi som arbetar på Svedea är vanliga människor – hundägare, inbitna hojåkare och skoter­fantaster – precis som många av våra kunder. Den insikten har funnits med oss sedan starten.

Sedan 2010 har vi alltid satt kunden i fokus. Vi har valt medarbetare och kompetens som delar vår syn på hållbart företagande och som förstår att långsiktiga relationer är nyckeln till framgång.

Varje dag anstränger vi oss för att förstå, lyssna och ta till oss kundernas önskemål. Vi reflekterar, delar med oss och utvecklas – både själva och tillsammans. Det tror vi är avgörande för att möta högt ställda förväntningar, i dag och i morgon.

För att sammanfatta tror vi att framgången beror på tre saker:

  • Vi är specialister som delar kundernas intressen.
  • Vi är lätta att nå och enkla att förstå.
  • Vi är snabba och personliga i vår service.

Vi kommer fortsätta med det vi gör bra i dag, och det vi kan göra bättre ska vi göra bättre. Några saker kommer vi alltid stå fast vid:

  • Kunden ska vara i fokus.
  • Vi ska alltid göra vårt bästa.
  • Vi ska utmana både branschen och oss själva för att bli ännu bättre.

Kort sagt: vi sätter alltid kunden först.

Tack för förtroendet

Att nå toppen kräver hårt arbete – att stanna där kräver ännu mer. Vi är stolta och tacksamma för det förtroende våra kunder visar oss, och vi lovar att fortsätta utvecklas varje dag.

Vill du också bli en nöjd kund? Räkna på din försäkring här.