Våra försäkringar
Sedan dag ett har vi arbetat långsiktigt och konsekvent med hållbara värden som påverkar både oss som arbetar här, våra kunder, partners, leverantörer och miljön. Det har format vårt sätt att verka och utgör en del av kärnan – vår företagskultur!
Näringslivet har en central roll för att samhället ska lyckas genomföra FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Som företag kan vi bidra till de globala målen genom att driva verksamheten på ett ansvarsfullt sätt där långsiktig ekonomisk lönsamhet och tillväxt säkerställs samtidigt som vi värnar om sociala och miljömässiga aspekter.
Det innebär att företag även behöver fundera på hur de påverkar sin omvärld (såväl positivt som negativt). Vid eventuell negativ påverkan på något av de globala målen är det viktigt att ta ansvar och göra det man kan för att minimera påverkan.
Svedea har utnämnts till Årets hållbara aktör inom kategorin sakförsäkringar. Ett resultat som baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport.
Hållbarhet ska vara integrerat i verksamheten med ett gemensamt engagemang från medarbetarna och där Svedea arbetar tillsammans med leverantörer och samarbetspartners för att nå hållbarhetsmålen. Vi ska nyttja den expertkunskap och passion vi har inom våra specialistområden för att göra skillnad även inom hållbarhet.
Läs om Svedeas uppförandekod här.
På Svedea är den gemensamma företagskulturen ständigt närvarande, och värdeorden – passion, utmanar, förenklar, reflekterar och ser kunden – är vägledande även för hållbarhetsarbetet.
Styrelsen har beslutat om tre övergripande hållbarhetsområden som Svedea ska arbeta aktivt med. Dessa områden är:
För respektive område har styrelsen även beslutat övergripande hållbarhetsmål.
2021 upprättade Svedea sitt första klimatbokslut i syfte att kartlägga om och hur Svedea påverkar miljön. Bokslutet visade att Svedea har en negativ påverkan på miljön genom de växthusgasutsläpp som verksamheten ger upphov till. Det är framför allt de indirekta utsläppen kopplade till vår skadereglering som bidrar till utsläppen. För Svedea är det självklart att ta ansvar för den negativa påverkan genom att aktivt arbeta mot klimatmål i linje med Parisavtalet och det mål som Sverige har satt upp (enligt Parisavtalet ska klimatneutralitet uppnås senast 2050 medan Sverige har ambitionen att nå klimatneutralitet redan 2045).
Det är bara när en skada faktiskt inträffat som våra försäkringar har en negativ påverkan på klimatet. En viktig del av vårt hållbarhetsarbete är därför att förhindra att skador uppstår. Vi har tillgång till en stor mängd data, statistik och kunskap. Genom att aktivt dela med oss av vår kunskap till våra kunder kan vi minska risken att skador inträffar och på så sätt bidra positivt. När en skada ändå inträffar är vårt mål att den ska regleras på ett sätt som minimerar växthusgasutsläpp och miljöpåverkan. I detta är även materialval vid reparationer viktigt att jobba med. Klimatpåverkan, materialval och resurseffektivitet är tätt sammankopplade frågor där vi har möjlighet att genom nära kontakt med våra partners och djup kunskap inom våra specialområden, identifiera, prioritera och genomföra verkningsfulla åtgärder.
Vilka globala mål hoppas Svedea kunna bidra till inom detta område?
Vår strategi och mål inom klimat och resurseffektivitet fokuserar främst på det Globala målet #13 Bekämpa klimatförändringarna.
Vi har även en ambition att bidra till mål # 15 Ekosystem och biologisk mångfald genom att bland annat inspirera kunderna att minimera påverkan på miljön vid användandet av egendomen de har försäkrat samt genom samarbeten med bransch- och intressentorganisationer.
Medarbetarna är Svedeas främsta tillgång och vi har därför valt att fokusera det sociala hållbarhetsarbetet på just medarbetarna.
Genom aktivt arbete för att attrahera, utveckla samt behålla engagerade och medvetna medarbetare ska Svedea positionera sig som en attraktiv arbetsgivare, tillvarata medarbetarnas fulla potential och bidra till personlig och organisatorisk utveckling.
Svedea ska tillhandahålla en sund, säker och attraktiv arbetsmiljö för alla medarbetare.
Målet kopplat till kulturen fokuserar på en stark Svedeakultur, att stärka medarbetarnas engagemang för Svedeas verksamhet och hållbarhetsarbete samt att medarbetarna ska känna ett gemensamt ansvar för att nå våra strategiska mål.
Under målet kring arbetsmiljö ryms, förutom medarbetarnas fysiska och psykosociala hälsa, att medarbetarna ska uppfatta Svedea som ett företag som är inkluderande för alla medarbetare och som inte accepterar någon form av diskriminering.
Eftersom medarbetarna är Svedeas viktigaste tillgång ska målet avseende ledarskap leda till att medarbetarna hela tiden utvecklas och kan motiveras att stanna på Svedea så länge som möjligt. Det ställer i sin tur höga krav på ledarskapet och att det finns anpassade utvecklingsplaner.
Vi har även ett delmål kopplat till rekrytering som trycker på att det är viktigt att vi har en fördomsfri rekrytering som baserar sig på värderingar och kompetens och som så långt det går undviker omedvetna och medvetna bias.
Vilka globala mål hoppas Svedea kunna bidra till inom detta område?
Vår strategi och mål inom hållbara medarbetare fokuserar huvudsakligen på de Globala målet #3 Hälsa och välbefinnande samt mål #8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.
Bakgrunden till målet är att Svedeas framgång inte bara beror på kvaliteten på våra produkter och tjänster utan är också ett resultat av att vi följer lagar och regler, arbetar aktivt mot korruption och mutor samt ställer höga etiska krav på medarbetarna. Detta är avgörande för att skapa förtroende för Svedea, vilket är en viktig faktor för att uppnå långsiktig lönsamhet.
I målet ingår att vi på Svedea ska bete oss ansvarsfullt mot varandra, våra affärspartners, kunder och allmänheten och ta hänsyn till hur väsentliga affärsbeslut påverkar samhället. Vi ska arbeta för en hållbar leverantörskedja och att vi ska ställa krav på leverantörer som speglar våra hållbarhetsmål.
Svedea ska även arbeta aktivt med skadeförebyggande åtgärder och driva relevanta hållbarhetsfrågor tillsammans med de branscher och intressegrupper där vi har möjlighet att göra skillnad.
Ansvarsfullt företagande omfattar dels vårt externa arbete såsom skadeförebyggande och samhällsengagemang, dels vår interna styrning av hållbarhetsfrågor och kritiska områden såsom hållbarhetsrisker och affärsetik. Väsentliga frågor kopplade till målet är även kunders integritet samt de krav som vi ställer på våra leverantörer. Försäkring är även en bransch som är särskilt utsatt för bedrägerier och som en del av vår kärnverksamhet ska vi arbeta aktivt med att utreda misstänkta fall av bedrägerier samt agera brottsförebyggande. Dessutom har vi ett ansvar att motverka mutor och korruption och penningtvätt.
Sett till vårt samhällsengagemang finns sedan tidigare olika initiativ i form av branschstipendier och riktade stöd till vissa grupper, exempelvis inom produktområdena båt och snöskoter samt företag. Inom vissa områden kan Svedeas engagemang istället handla om att vara med och driva specifika hållbarhetsfrågor kopplat till exempelvis skadeförebyggande, miljöstandarder eller resurseffektivitet.
Vilka globala mål hoppas Svedea kunna bidra till inom detta område?
Vår strategi och mål inom Ansvarsfullt företagande och social hållbarhet fokuserar huvudsakligen på det Globala målet #16 Fredliga och inkluderande samhällen.
Har du några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta Svedeas risk- och hållbarhetschef, Caroline Luther.