
Mot försäkringsbedrägerier
På Svedea jobbar vi varje dag med att stoppa fusk och bedrägerier för att skapa en hållbar verksamhet. Under 2024 lyckades vi avslöja bedrägerier för drygt 7,7 miljoner kronor, vilket innebär att vi skyddade våra ärliga kunder från att bära kostnaden för kriminella handlingar.
– Bedrägerier är ingen småsak. Det handlar om organiserad kriminalitet i vissa fall, men också om enskilda personer som tänjer på sanningen. På Svedea granskar vi alla misstänkta ärenden lika noggrant, säger Lena Ekedahl Sjödin, Head of legal & compliance.
Vad är ett försäkringsbedrägeri?
Kort och gott – det är stöld!
Ett försäkringsbedrägeri innebär att man avsiktligt lämnar felaktiga uppgifter eller överdriver skador i syfte att få ut pengar från försäkringen. Det kan handla om att:
- Medvetet lämna oriktiga uppgifter när försäkringen tecknas
- Ljuga om hur en olycka gått till
- Anmäla stulna föremål som aldrig funnits
- Sälja sitt fordon utanför Sveriges gränser och sen anmäla den stulen
- Köra sönder sin egen bil och hävda att den blivit vandalisera
- Arrangera en trafikolycka med en bil som redan är trasig
- Lämna in falska kvitton eller arrangerade skador
– Många tänker inte på att även ett falskt kvitto på ett litet belopp är ett brott. Det finns ingen gråzon här, det är svartvitt, säger Lena.
Iscensatta skador och kvittofusk
Bland privatkunder ser vi flest försök till försäkringsfusk inom motorförsäkring och hemförsäkring. Det kan till exempel handla om att:
- En bilskada iscensätts för att få ut pengar
- En mobiltelefon tappas, men anmäls som stulen
- En skada överdrivs vid en olycka för att få ut högre ersättning
– Tyvärr ser vissa försäkringen som ett sätt att “kompensera sig själv”. Det är både fel och orättvist mot de som faktiskt drabbats, och framför allt är det olagligt, säger Daniel Karlsson, affärsområdeschef privat.
Falska fakturor och uppblåsta skador
Även inom företagsförsäkringar förekommer försök till bedrägeri. Det kan till exempel handla om:
- Överdrivna skadekrav efter inbrott eller brand
- Manipulerade inventarielistor
- Falska fakturor som underlag till skadeanmälan
– Vi har avslöjat flera fall där företag försökt utnyttja försäkringen för att rädda en ansträngd ekonomi, säger Jonas Frid, affärsområdeschef företag.
Bedrägeri bakom 5–10 % av utbetalningarna
Förra året hanterade försäkringsbranschen fler än 3 miljoner skadeärenden. Av dessa uppskattas 5–10 % vara bedrägerier vilket motsvarar över 7 miljarder kronor. Men mörkertalet är stort. Det här är pengar som i stället borde användas till att hjälpa dem som verkligen behöver försäkringen.
Så jobbar vi för att stoppa försäkringsfusk
Svedea har ett dedikerat team som arbetar med att identifiera och utreda misstänkta försäkringsärenden. Men vi är inte ensamma, hela försäkringsbranschen samarbetar tillsammans med olika myndigheter och organisationer för att komma åt bedrägerierna.
Polisanmäls – varje gång
Alla bedrägerier vi upptäcker polisanmäls. Det handlar både om att markera tydligt och om att bidra till samhällets brottsbekämpning.
– Vi vill att alla ska känna till att den som försöker lura oss inte bara riskerar att bli utan ersättning, utan även kan bli åtalad, avslutar Lena.
Misstänker du försäkringsbedrägeri?
Om du upptäcker försök till försäkringsbedrägeri kan du vända dig till Stöldtipset: tips@larmtjanst.se. Det är försäkringsbranschens gemensamma tipsfunktion om misstänkt stöldgods eller bedrägeri. Föredrar du att tipsa anonymt kan du ringa 020-325 325. Alla tips hanteras av Larmtjänsts personal.
Du kan även vända dig till Svedeas egen tipslåda utredning@svedea.se. Även här kan du uppge att du vill vara anonym.