Sök på Svedea.se

Mc-styre över landsväg

10 sommarfaror för dig som kör mc

Att köra hoj i Sommarsverige kan vara fantastiskt, men samtidigt innebära oväntade risker. Därför har vi samlat en hel del matnyttiga tips om vad du bör tänka på ute på sommarvägarna.

Rullgrus

Det är väghållarens ansvar att allt grus efter vinterväghållningen är borta från den 1 juni. Det innebär tyvärr inte att det alltid är grusfritt på våra asfaltbelagda vägar. På Svedea vill vi uppmärksamma problemet med rullgrus och verka för en säkrare trafikmiljö för oss hojåkare. 

Rullgrus kan orsaka allvarliga olyckor och därför bör du vara vaksam, speciellt på landsvägar och mindre vägar. För att ytterligare minska risken att råka illa ut på grund av löst grus samarbetar vi med Detecht – en tjänst för motorcyklister som vid en olycka kontaktar SOS Alarm. Med några enkla knapptryck kan du som har ett registrerat konto rapportera in en grusbelagd vägsträcka som visas på en överskådlig karta. Lika enkelt kan du se andra inrapporterade grusvarningar längs din färdrutt och undvika farliga vägar.  

Har du din mc försäkrad hos Svedea får du, utan extra kostnad, tillgång till ett premiumabonnemang hos Detecht med 30 % rabatt.

Läs mer och ladda ner Detecht

Blödande asfalt

Blödande asfalt är svarta, blänkande fläckar som kan uppstå på asfalten under riktigt varma sommardagar. Det är solvärmen som gör att bindemedlet i asfalten sipprar upp till ytan och bildar fläckar som du ska se upp för – de är nämligen såphala. Blödande asfalt kan även uppstå bl a när man lägger ny asfalt, så var extra försiktig under sommarmånaderna då antalet vägarbeten generellt ökar.

Vattenplaning

Vattenplaning innebär att en tunn hinna med vatten lägger sig mellan hojens däck och vägbanan, vilket leder till att väggreppet släpper helt. Risken för vattenplaning kan uppstå när det regnar mycket och vi känner ju alla till hur oförutsägbart det svenska sommarvädret kan vara, så var uppmärksam. Tre saker avgör om du får vattenplaning eller inte – din hastighet, mängden vatten på vägbanan och i vilken form dina däck är. Hög hastighet, mycket regn och slitna däck ökar alltså risken.

Medtrafikanter

En av de större farorna för hojåkare är faktiskt andra trafikanter. Under semestertider är det som bekant extra mycket fordon ute på vägarna och många förare är både stressade, trötta och ovana. Under sommaren är det också många husvagnar och husbilar på vägarna som kan sänka körtempot och skapa stress. Husvagnar och husbilar är även känsligare för kastvindar. Var därför noga när du kör om och se generellt upp för oväntade manövrar och liknande.

Jordbrukare

Under sånings- och skördetid är det många lantbrukare med traktorer och jordbruksredskap ute på landsvägarna. Glöm då inte att deras hastighet är väsentligt lägre än din och de kan vara svåra att köra om. Dessutom kan de lämna gödselspill och säd m.m. på vägarna efter sig, så ha tålamod och håll inbromsningssträckan så lång som möjligt.

Vägarbeten

Under sommarmånaderna startas fler vägarbeten än annars och det kan skapa stressiga och farliga situationer när det är mycket trafik. Vägarbetare rör sig ofta runt arbetsplatsen, det kan finnas rullgrus på vägen, köer kan uppstå och vägbeläggningen runt arbetsplatserna kan vara ojämn och otydligt markerad. Sakta alltså ned, ta hänsyn till de som jobbar på vägarna och ha tålamod.

Höga hastigheter

Fartblindhet kan inträffa när man kört länge på större raka vägar, som t ex en motorväg, och innebär i korthet att du inte uppfattar hur snabbt du egentligen kör. Känner man inte av den verkliga hastigheten kan situationen bli farligt om man inte är vaksam, t ex vid en avfart eller om fordonet framför börjar bromsa in. 

Starka vindar

Motorcyklar påverkas mer av kastvindar och vindbyar än andra fordon pga att de väger mindre. Kör du om eller blir omkörd av ett större fordon ökar dessutom risken och har du kåpa på hojen ökar risken ännu mer. Se alltså till att vara beredd på vindbyarna genom att hålla ordentligt avstånd runt om och hålla hårt i styret. Broar är ett ställe där man ofta stöter på vindbyar, men är de kraftiga och återkommande brukar det finnas varningsmärken vid brofästena.

Tunnelseende

Ju högre hastighet du kör i, desto mindre ser du var som finns i ytterkanterna av synfältet. Det kallas tunnelseende. Se alltså till att du verkligen läser av området vid sidan av vägen. Annars finns risken att du inte upptäcker t ex ett djur, en fotgängare eller en cyklist i tid.

Trötthet

Få saker är så farliga som långa, monotona timmar på vägarna. Din koncentration sjunker och du kan tappa fokus på vad som händer runt dig. Därför är det viktigt att ta en paus då och då. Låt hjärnan och kroppen få aktivera sig lite, fyll på med mat och vätska och kolla in lite sevärdheter. Då blir du en betydligt piggare och säkrare förare efteråt.

Fler tips inför mc-semestern