
Eget uttag i enskild firma
Hur tar jag ut lön i en enskild firma?
Som enskild näringsidkare kan du inte ta ut en lön i vanlig mening eftersom du inte ses som anställd i ditt eget företag. Istället kan du göra egna uttag ur ditt företag. Att ta ut lön i enskild firma innebär att lönen bokförs som ett eget uttag. Eget uttag är i praktiken den del av överskottet från verksamheten som du väljer att föra över till ditt privata konto. Lönen, eller dina egna uttag, baseras alltså på företagets vinst, det vill säga de pengar som finns kvar när alla företagets utgifter är betalda.
Tänk på att ta ut lön på regelbunden basis. Att inte ta ut någon lön överhuvudtaget, eller ta ut den oregelbundet kan bli ett problem i framtiden. Pensionen beräknas till exempel på vilken lön du fått under ditt arbetsliv.
Hur bokför jag eget uttag?
Att bokföra sitt eget uttag i en enskild firma innebär att man registrerar de pengar eller tillgångar som den enskilda näringsidkaren tar ut för privat bruk. Detta är en viktig del av företagets ekonomiska redovisning och skiljer sig från hur löner bokförs i aktiebolag.
Bokföring av eget uttag
- Ett eget uttag bokförs som en minskning av eget kapital i företaget.
- Det påverkar inte företagets resultat, utan minskar företagets tillgångar.
- När du har en enskild firma och gör ett eget uttag ska du använda konto 2013 – “Egna uttag” i bokföringen.
- Reservera pengar för skatt och arbetsgivaravgift (om du har anställda) som ska betalas vid deklarationen.
Du kan läsa mer om egna uttag och hur du bokför dem här.
Ha koll på företagets ekonomi
För att kunna göra egna uttag på ett sunt sätt, behöver du ha bra koll på företagets ekonomi. Det är viktigt att ha kontroll på hur mycket pengar som finns kvar i företaget efter att alla utgifter är betalda inklusive skatter, sociala avgifter och eventuella framtida investeringar.
En bra budget för din enskilda firma hjälper dig se till att du tar ut rätt summa pengar och att företaget fortfarande har tillräckliga medel för att täcka alla kostnader. Utgå från den inkomst du måste ha för att för att klara privatekonomin när du gör kalkyler för själva företagandet. Försök att skaffa dig en ekonomisk säkerhetsmarginal. Risktagandet ökar ju mer ditt företag är i behov av att låna. Det kan också vara svårt att ta ut lön den första tiden. Därför kan det vara klokt att börja spara ihop till en buffert på förslagsvis sex månadslöner i förväg.
Budget för enskild firma
En budget är ett viktigt verktyg för att din firma ska må bra. Den ger dig en klar bild över dina inkomster och utgifter, vilket i sin tur hjälper dig att avgöra hur mycket du kan ta ut som eget uttag.
När du sätter upp din budget bör du ta med alla fasta kostnader, rörliga kostnader och inte minst skatter och avgifter. Planerar du sedan för dessa utgifter kan du känna dig trygg i att du tar ut en lagom summa pengar från ditt företag. Ta höjd för de månader över sommaren när intäkterna ofta sjunker, samtidigt som man ofta vill vara ledig.
En likviditetsbudget är ett bra verktyg för att ha kontroll på ditt bolags pengar. Den ger en bild över framtida inbetalningar och utbetalningar och visar om du har tillräckligt med pengar för att betala dina räkningar. Här kan du läsa mer om likviditetsbudget.
Skatt och avgifter
Även om du inte tar ut en traditionell lön, är du fortfarande skyldig att betala skatt och sociala avgifter (egenavgifter) på din inkomst från firman. Detta innebär att du bör ha en plan för hur du hanterar dessa kostnader.
Ett tips är att sätta undan pengar regelbundet för att vara säker på att du har tillräckligt med pengar när det är dags att betala skatterna. Då undviker du att hamna i en situation där du står utan medel när skatten ska betalas.
Du ska betala preliminärskatt redan under det år du får dina inkomster och du är själv ansvarig för att betala in dina skatter och avgifter. Skatten, som kallas preliminärskatt, ska du betala med lika stort belopp varje månad och denna skatt kommer att ligga till grund för ditt slutskattebesked. Har du betalat in för mycket skatt under året får du tillbaka pengar och har du betalat in för lite ska du betala in det som fattas. Som näringsidkare kan du själv kan sätta nivån på skatteutbetalningen utifrån sin beräknade budget så du varken betalar mer eller mindre än du behöver.
Egenavgifter
Driver du enskild firma ska du betala in de sociala avgifterna själv i form av egenavgifter, istället för att betala arbetsgivaravgift på lönen.
När du driver enskild näringsverksamhet måste du själv betala dina sociala avgifter i form av egenavgifter. Egenavgifterna ska bland annat täcka din ålderspensionsavgift, sjukförsäkringsavgift, föräldraförsäkring och liknande och betalas in i samband med att du betalar skatt. Egenavgifterna beräknas på överskottet av din näringsverksamhet, det är alltså inte egna uttag som beskattas.
Du får göra avdrag för egenavgifterna i din verksamhet. Innan skatteberäkningen är klar vet du dock inte hur stora dina egenavgifter blir för beskattningsåret. Därför får du göra ett schablonavdrag för beräknade egenavgifter med högst 25 procent på överskottet av verksamheten, förutom i vissa fall.
Läs mer om egenavgifter hos Skatteverket.
Planera dina löneuttag
Att ta ut lön i en enskild firma kräver lite planering och förståelse för hur företagets och din privata ekonomi hänger ihop. Genom att göra egna uttag baserade på företagets överskott, och att ha en tydlig budget, kan du se till att både du och ditt företag mår bra ekonomiskt. Kom ihåg att planera för skatt och avgifter.
Vi hoppas detta hjälper dig som valt att bli lite egen på vägen framåt. Ring oss på 0771-160 191 om du behöver hjälp med lagar, regler och andra utmaningar som kan möta dig som småföretagare.