Letar du efter något?

Närbild av en punkterad bildäck på en bil. En person hukar sig bredvid och undersöker skadan.

Vad ska man göra om man får punktering?

Att få punktering på bilen är något de flesta bilförare råkar ut för någon gång. Med rätt förberedelse kan du lösa situationen snabbt och tryggt. Sköt om dina däck regel­bundet och kontrollera lufttrycket gärna en gång i månaden för att minska risken för problem. 

Så gör du om du får punktering 

1. Stanna bilen på en säker plats 

  • Slå på varningsblinkers och parkera vid till exempel i en vägren eller parkerings­ficka.
  • Placera varningstriangeln cirka 50–100 meter bakom bilen för att varna andra trafikanter. 

2. Kontrollera däcket

  • Inspektera det skadade däcket och avgör om du kan åtgärda problemet själv. Mindre skador kan ofta lagas tillfälligt med en lagningssats.

3. Byt till reservdäck (om möjligt)

  • Ta fram bilens domkraft, reservdäck och hjulmutternyckel, som oftast finns i bagageutrymmet.
  • Lossa hjulmuttrarna, lyft bilen med domkraften och byt ut det skadade däcket mot reservdäcket. Dra åt hjulmuttrarna ordentligt. 

4. Använd en lagningssats vid små punkteringar 

  • Följ instruktionerna på lagningssatsen eller punkteringssprayen. Den tätar hålet och fyller däcket med luft.
  • Kör sedan långsamt till en verkstad för en permanent lagning eller däckbyte.  

5. Ring efter hjälp om du inte kan fixa det själv

  • Om du inte kan byta däck eller laga punkteringen, kontakta vägassistans eller en bärgningsfirma. Som kund hos Svedea får du hjälp dygnet runt genom att ringa vår kundtjänst. Vi samarbetar med SOS International som hjälper till med bokning av bärgare för transport eller hjälp direkt på plats.

Kontakta oss

Vem ringer man om man får punktering?

Behöver du hjälp kan du som tidigare nämnts alltid ringa vår bärgningsjour på telefonnummer 0771-160 190. Föredrar du att boka genom vår onlinetjänst så kan du klicka på denna länk.

Till onlinetjänsten

Vad orsakar punktering? 

Punktering inträffar när ett däck förlorar luft. Det vanligaste är att ett vasst föremål, som en spik eller en glasbit, har trängt igenom däcket. Det kan också bero på sli­tage, en spricka i däcksidan, en läckande ventil eller att däcket har blivit för gammalt. I vissa fall kan det handla om en smyg­punktering (pyspunka), där luften långsamt läcker ut utan att du märker det direkt. 

Vad händer när du kör med punktering? 

När ett däck tappar luft påverkas bilens balans och styrning. Punkteringen gör att däcket inte längre kan bära bilens vikt på rätt sätt, vilket leder till sämre väghållning och större risk för olyckor. Kör du dessutom i hög fart kan däcket snabbt bli överhettat och gå sönder helt. Därför är det viktigt att åtgärda en punktering direkt.

Tecken på punktering 

Att upptäcka en punktering tidigt kan minska risken för större skador. Här är några vanliga tecken på att något är fel: 

  • Bilen drar åt ena sidan när du kör.
  • Styrningen känns trögare eller bilen upplevs ostabil.
  • Du hör ett väsande ljud från ett däck.
  • Lufttrycksvarningen i bilen tänds (om din bil är utrustad med ett sådant system).
  • Ett däck ser platt ut eller har sjunkit ihop mot marken.
  • Vid en större punktering kan du höra en smäll när däcket går sönder, och bilen blir svår att styra. 

Om du märker något av dessa tecken, stanna bilen så snart det är säkert. Kon­trollera däcken och ta reda på vad som orsakat problemet. 

Om däcket tappar luft utan punktering 

Ibland tappar ett däck luft utan att det handlar om en punktering. Det kan bero på: 

  • En läckande ventil eller en dåligt fastsatt ventilhatt.
  • Att hjulet är skadat eller har en liten spricka.
  • Naturligt luftläckage, eftersom alla däck tappar lite luft över tid. 

Om du märker att däcket ofta behöver fyllas på med luft är det bra att låta en verkstad kontrollera däcket, ventilen och hjulet. Att köra med för lågt lufttryck kan leda till ojämnt slitage, högre bränsleförbrukning och sämre väghållning. 

För att undvika problem bör du kontrollera lufttrycket minst en gång i månaden och alltid innan längre bilresor. 

Är det säkert att köra med punktering? 

Nej, det är inte säkert att köra med punk­tering. Ett skadat däck kan brista helt när som helst, vilket gör bilen svår att kont­rollera. Om du kör med punktering riskerar du också att skada fälgen, vilket gör repa­rationen dyrare. 

Hur långt kan man köra med punktering? 

Om punkteringen är liten och bilen har run flat-däck kan du köra med en maxhastighet på 80 km/h. Dessa däck är designade för att vara stabila och bibehålla kontrollen även när de är punkterade. Har du vanliga däck är det bäst att undvika att köra helt. Om du måste köra, gör det långsamt och bara till närmaste säkra plats.

Hur mycket kostar det att laga en punktering? 

Priset för att laga en punktering beror på skadans omfattning och vilken däckfirma du vänder dig till. En mindre punktering, som till exempel orsakats av en spik i slitbanan, kostar oftast mellan 400 och 1000 kronor beroende på verkstad.  

I det priset ingår att skadan lokaliseras och lagas, däcket fylls med luft och hjulet balanseras så att du kan köra vidare tryggt och säkert. Om skadan däremot sitter på däckets sidovägg, eller om däcket har flera punkteringar, kan det vara omöjligt eller olönsamt att laga. Då behöver däcket bytas ut helt. 

Ett nytt däck kostar från cirka 1 000 kronor och uppåt, beroende på däckdimension och vilket märke du väljer. Det kan kännas som en hög kostnad, men att köra på ett skadat eller gammalt däck är både osäkert och kan leda till ännu större utgifter om olyckan är framme. Därför är det alltid en bra idé att prioritera däckens skick och låta en verk­stad bedöma om lagning är en säker lösning eller om du behöver byta däcket helt. 

BIL Produktingang 980X590

Vad kostar det att försäkra min bil?

Räkna på ditt pris här

Vikten av att underhålla däcken 

För att minska risken för punktering och andra däckproblem är det viktigt att sköta om däcken regelbundet. Lufttrycket bör kontrolleras minst en gång i månaden och alltid innan längre bilresor. Ett korrekt luft­tryck är inte bara avgörande för säkerheten, utan minskar också slitaget på däcken och kan hjälpa dig att spara pengar genom att förbättra bränsleförbrukningen.  

Även däckens skick bör inspekteras regel­bundet. Leta efter tecken på ojämnt slitage, skador som sprickor eller hål, och se till att mönsterdjupet är tillräckligt – minst 1,6 millimeter för sommardäck och 3 millimeter för vinterdäck enligt lag, men gärna mer för bättre grepp. 

Visste du att din ersättning kan sättas ned i det fall en vagnskada inträffar och det visar sig att du kört med däck som är under­måliga i lagens mening. I Svedeas försäkr­ingsvillkor så är en säkerhetsföreskrift att bilen ska ha lagstadgad utrustning. 

Att ha rätt däck för säsongen är också avgörande. Sommardäck ger bäst grepp på torra och våta vägar under varmare mån­ader, medan vinterdäck är konstruerade för att klara av kyla, is och snö. Du bör alltid ha en fungerande lagningssats eller ett reserv­däck i bilen. Det kan göra stor skillnad om du råkar ut för en punktering och behöver en snabb lösning för att komma vidare. 

Skriven av: Elin Junestedt

Publicerad: 2025-02-05

Profilbild för Mats Norrman
Granskad och godkänd av

Mats Norrman

Produktspecialist bil

Mats Norrman har över 20 års erfarenhet inom försäkringsbranschen och är diplomerad säljare inom sakförsäkring. Genom åren har han arbetat med allt från försäljning och kundservice till skadereglering för person- och motorskador för bil, mc, snöskoter och ATV. Sedan 2018 har Mats varit en del av Svedea, där han nu arbetar som produktspecialist för bil.