
Bromssträcka, stoppsträcka och reaktionssträcka
Vad är broms-, stopp- och reaktionssträcka?
Bromssträcka är avståndet som bilen färdas från det att du börjar bromsa tills bilen står helt still. Den påverkas av faktorer som hastighet, väglag, däckens kvalitet och bilens bromssystem.
Reaktionssträcka är avståndet som bilen hinner färdas innan du reagerar på en fara och börjar bromsa. Detta beror på din reaktionstid och bilens hastighet.
Stoppsträcka är den totala sträckan som bilen färdas från det att du upptäcker faran tills bilen står still. Den är summan av reaktions sträckan och bromssträckan.
Exempel: Om du kör i 50 km/h och en älg springer upp på vägen behöver du både tid för att reagera och tid för att stanna bilen. Om din reaktions sträcka är 14 meter och bromssträckan är 12,5 meter, blir din totala stoppsträcka 26,5 meter.
Hur räknar man ut sträckorna?
Reaktionssträcka
Formeln för att räkna ut reaktionssträcka är:
Reaktionssträcka = hastighet (km/h) ÷ 3,6 × reaktionstid (sekunder)
Exempel:
Vid 50 km/h och en reaktionstid på 1 sekund:
50 ÷ 3,6 × 1 = 13,9 meter.
Bromssträcka
Formeln för bromssträcka är:
Bromssträcka = hastighet² ÷ (250 × friktion)
Friktionstalet varierar beroende på väglaget:
- Torr asfalt: f = 0,8
- Snö: f = 0,3
- Is: f = 0,1
Exempel:
Vid 50 km/h på torr asfalt:
50 × 50 ÷ (250 × 0,8) = 12,5 meter.
Vid 50 km/h på is:
50 × 50 ÷ (250 × 0,1) = 100 meter.
Stoppsträcka
Stoppsträcka är summan av reaktionssträckan och bromssträckan:
Stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka
Exempel:
Vid 50 km/h på torr asfalt:
Reaktionssträcka: 13,9 meter
Bromssträcka: 12,5 meter
Stoppsträcka: 13,9 + 12,5 = 26,4 meter
Vid samma hastighet på is:
Reaktionssträcka: 13,9 meter
Bromssträcka: 100 meter
Stoppsträcka: 13,9 + 100 = 113,9 meter
Vad är skillnaden på bromssträcka och stoppsträcka?
Den viktigaste skillnaden är att bromssträckan endast är avståndet från att du börjar bromsa tills bilen stannar, medan stoppsträckan inkluderar både reaktionssträckan och bromssträckan.
Om du kör i hög hastighet, eller om väglaget är halt, kan stoppsträckan bli betydligt längre än du förväntar dig. För att undvika olyckor är det viktigt att hålla till räckligt avstånd till framförvarande bil och vara medveten om hur långt det tar att stanna bilen i olika för hållanden.
Faktorer som påverkar broms-, stopp- och reaktionssträcka
1. Hastighet
Hastigheten har den största påverkan på bromssträckan. En fördubbling av hastigheten fyrdubblar bromssträckan. Vid 30 km/h kan bromssträckan vara 4 meter på torr asfalt, medan den vid 60 km/h ökar till 16 meter.
2. Väglag och väder
Halt väglag, som snö eller is, förlänger bromssträckan drastiskt. På is kan bromssträckan bli upp till 10 gånger längre jämfört med torr asfalt.
3. Däckens kvalitet och mönsterdjup
Bra däck med rätt lufttryck och mönsterdjup) ger bättre grepp och kortare bromssträcka. Slitna eller felaktigt pumpade däck kan förlänga bromssträckan avsevärt.
4. Reaktionstid
En normal reaktionstid är 1 sekund, men den kan påverkas av trötthet, ålder, alkohol eller distraktioner som mobiltelefon och liknande. Ju längre reaktionstid, desto längre reaktionssträcka.
5. Bilens skick
Bromsar och stötdämpare som inte fungerar optimalt kan förlänga bromssträckan. Tyngden på bilen, inklusive last, påverkar också hur snabbt den kan stanna.
Exempel på stoppsträckor vid olika hastigheter
Här är en tabell med exempel på stoppsträckor vid olika hastigheter och vägförhållanden (torr asfalt):

På halt väglag, som is- och frosthalka, kan bromssträckan bli tio gånger längre. Vid 50 km/h på is kan bromssträckan vara 100 meter, vilket innebär att stoppsträckan blir 113,9 meter.
Säkerhetsaspekter och koppling till olyckor
Viltolyckor
Om ett rådjur eller en älg plötsligt springer ut på vägen kan en lång stoppsträcka vara skillnaden mellan att kollisionen blir mild eller allvarlig. Vid 70 km/h på torr asfalt kan du behöva nästan 44 meter för att stanna. I mörker eller på halt väglag ökar risken för olyckor om du inte är beredd.
Kollisioner med andra fordon
Vid tät trafik är det viktigt att hålla avstånd. En bil som färdas i 50 km/h har en stoppsträcka på cirka 26 meter. Om bilen framför bromsar in hastigt och du inte har tillräckligt avstånd ökar risken för påkörning bakifrån.
Betydelsen av bra däck
Däck med dåligt mönsterdjup kan göra att bilen sladdar eller får längre bromssträcka, särskilt på våta eller hala vägar. För att säkerställa optimalt grepp bör du regelbundet kontrollera däckens skick och lufttryck. Tänk bara på att ett bra mönsterdjup inte alltid innebär ett bra skick på däcket. Gummit kan ha åldrats med tiden så stäm gärna av med din närmaste däckverkstad.
Så minskar du risken för långa stoppsträckor
- Håll rätt hastighet: Anpassa hastigheten efter väglaget och trafiken.
- Använd bra däck: Investera i kvalitetsdäck och byt till rätt typ av däck efter årstid.
- Håll avstånd: Håll ett säkerhetsavstånd till framförvarande bil. Tumregeln är minst 3 sekunders avstånd i torrt väglag.
- Var uppmärksam: Undvik distraktioner och håll fokus på vägen.
Kom ihåg!
Att känna till bromssträcka, reaktionssträcka och stoppsträcka är avgörande för att köra säkert. Dessa sträckor påverkas av flera faktorer, inklusive hastighet, väglag, däckens kvalitet och din reaktionstid. Genom att hålla hastigheten nere, använda bra däck och vara uppmärksam på vägen kan du minska risken för olyckor och öka säkerheten för dig själv och andra trafikanter.

Mats Norrman
Produktspecialist bil
Mats Norrman har över 20 års erfarenhet inom försäkringsbranschen och är diplomerad säljare inom sakförsäkring. Genom åren har han arbetat med allt från försäljning och kundservice till skadereglering för person- och motorskador för bil, mc, snöskoter och ATV. Sedan 2018 har Mats varit en del av Svedea, där han nu arbetar som produktspecialist för bil.