Letar du efter något?

Bromsspår på landsväg i kurva, omgiven av grönska och åkrar under klarblå himmel.

Bromssträcka, stoppsträcka och reaktionssträcka

Att förstå bromssträcka, reaktionssträcka och stopp­sträcka är avgörande för säker körning och kan göra stor skillnad i situationer där du behöver undvika en olycka.

Vad är broms-, stopp- och reaktionssträcka? 

Bromssträcka är avståndet som bilen färdas från det att du börjar bromsa tills bilen står helt still. Den påverkas av faktorer som hastighet, väglag, däckens kvalitet och bilens bromssystem. 

Reaktionssträcka är avståndet som bilen hinner färdas innan du reagerar på en fara och börjar bromsa. Detta beror på din reaktionstid och bilens hastighet. 

Stoppsträcka är den totala sträckan som bilen färdas från det att du upptäcker faran tills bilen står still. Den är summan av reaktions sträckan och bromssträckan. 

Exempel: Om du kör i 50 km/h och en älg springer upp på vägen behöver du både tid för att reagera och tid för att stanna bilen. Om din reaktions sträcka är 14 meter och bromssträckan är 12,5 meter, blir din totala stoppsträcka 26,5 meter. 

Hur räknar man ut sträckorna? 

Reaktionssträcka 

Formeln för att räkna ut reaktionssträcka är: 
Reaktionssträcka = hastighet (km/h) ÷ 3,6 × reaktionstid (sekunder) 

Exempel: 
Vid 50 km/h och en reaktionstid på 1 sekund: 
50 ÷ 3,6 × 1 = 13,9 meter. 

Bromssträcka 

Formeln för bromssträcka är: 
Bromssträcka = hastighet² ÷ (250 × friktion) 

Friktionstalet varierar beroende på väglaget: 

  • Torr asfalt: f = 0,8
  • Snö: f = 0,3
  • Is: f = 0,1 

Exempel: 
Vid 50 km/h på torr asfalt: 
50 × 50 ÷ (250 × 0,8) = 12,5 meter. 

Vid 50 km/h på is: 
50 × 50 ÷ (250 × 0,1) = 100 meter. 

Stoppsträcka 

Stoppsträcka är summan av reaktions­sträckan och bromssträckan: 
Stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka 

Exempel: 
Vid 50 km/h på torr asfalt: 
Reaktionssträcka: 13,9 meter 
Bromssträcka: 12,5 meter 
Stoppsträcka: 13,9 + 12,5 = 26,4 meter 

Vid samma hastighet på is: 
Reaktionssträcka: 13,9 meter 
Bromssträcka: 100 meter 
Stoppsträcka: 13,9 + 100 = 113,9 meter 

Vad är skillnaden på bromssträcka och stoppsträcka? 

Den viktigaste skillnaden är att broms­sträckan endast är avståndet från att du börjar bromsa tills bilen stannar, medan stopp­sträckan inkluderar både reaktions­sträckan och bromssträckan. 

Om du kör i hög hastighet, eller om väg­laget är halt, kan stopp­sträckan bli betydligt längre än du förväntar dig. För att undvika olyckor är det viktigt att hålla till räckligt avstånd till framför­varande bil och vara medveten om hur långt det tar att stanna bilen i olika för hållanden. 

BIL Produktingang 980X590

Vad kostar det att försäkra min bil?

Räkna på ditt pris här

Faktorer som påverkar broms-, stopp- och reaktionssträcka 

1. Hastighet 

Hastigheten har den största påverkan på broms­sträckan. En fördubbling av hastig­­heten fyrdubblar bromssträckan. Vid 30 km/h kan broms­sträckan vara 4 meter på torr asfalt, medan den vid 60 km/h ökar till 16 meter. 

2. Väglag och väder 

Halt väglag, som snö eller is, förlänger bromssträckan drastiskt. På is kan bromssträckan bli upp till 10 gånger längre jämfört med torr asfalt. 

3. Däckens kvalitet och mönsterdjup 

Bra däck med rätt luft­tryck och mönster­djup) ger bättre grepp och kortare broms­sträcka. Slitna eller felaktigt pumpade däck kan förlänga broms­sträckan avsevärt. 

4. Reaktionstid 

En normal reaktionstid är 1 sekund, men den kan på­verkas av trötthet, ålder, alkohol eller distraktioner som mobil­telefon och liknande. Ju längre reak­tionstid, desto längre reaktions­sträcka. 

5. Bilens skick 

Bromsar och stöt­dämpare som inte fun­gerar optimalt kan förlänga broms­sträckan. Tyngden på bilen, inklusive last, påverkar också hur snabbt den kan stanna. 

Exempel på stoppsträckor vid olika hastigheter 

Här är en tabell med exempel på stopp­sträckor vid olika hastigheter och väg­förhållanden (torr asfalt): 

)

På halt väglag, som is- och frosthalka, kan broms­sträckan bli tio gånger längre. Vid 50 km/h på is kan broms­sträckan vara 100 meter, vilket innebär att stopp­sträckan blir 113,9 meter. 

Så kör du säkert på vintern

Säkerhetsaspekter och koppling till olyckor 

Viltolyckor 

Om ett rådjur eller en älg plötsligt springer ut på vägen kan en lång stopp­sträcka vara skillnaden mellan att koll­isionen blir mild eller allvarlig. Vid 70 km/h på torr asfalt kan du behöva nästan 44 meter för att stanna. I mörker eller på halt väglag ökar risken för olyckor om du inte är beredd. 

Lär dig mer om viltolyckor 

Kollisioner med andra fordon 

Vid tät trafik är det viktigt att hålla avstånd. En bil som färdas i 50 km/h har en stopp­sträcka på cirka 26 meter. Om bilen framför brom­sar in hastigt och du inte har till­räckligt avstånd ökar risken för på­körning bak­ifrån. 

Betydelsen av bra däck 

Däck med dåligt mönster­djup kan göra att bilen sladdar eller får längre broms­sträcka, särskilt på våta eller hala vägar. För att säker­ställa optimalt grepp bör du regel­bundet kontrollera däckens skick och lufttryck. Tänk bara på att ett bra mönster­djup inte alltid innebär ett bra skick på däcket. Gummit kan ha åldrats med tiden så stäm gärna av med din närmaste däck­verkstad. 

Så minskar du risken för långa stoppsträckor 

  • Håll rätt hastighet: Anpassa hastigheten efter väglaget och trafiken.
  • Använd bra däck: Investera i kvalitets­däck och byt till rätt typ av däck efter årstid.
  • Håll avstånd: Håll ett säkerhets­avstånd till framförvarande bil. Tum­regeln är minst 3 sekunders avstånd i torrt väglag.
  • Var uppmärksam: Undvik dist­raktioner och håll fokus på vägen. 


Kom ihåg!  

Att känna till broms­sträcka, reak­tions­sträcka och stopp­sträcka är avgörande för att köra säkert. Dessa sträckor påverkas av flera faktorer, inklusive hastighet, väglag, däckens kvalitet och din reaktions­tid. Genom att hålla hastig­heten nere, använda bra däck och vara uppmärksam på vägen kan du minska risken för olyckor och öka säker­heten för dig själv och andra trafik­anter. 

Skriven av: Tom Magnusson

Publicerad: 2025-07-10

Profilbild för Mats Norrman
Granskad och godkänd av

Mats Norrman

Produktspecialist bil

Mats Norrman har över 20 års erfarenhet inom försäkringsbranschen och är diplomerad säljare inom sakförsäkring. Genom åren har han arbetat med allt från försäljning och kundservice till skadereglering för person- och motorskador för bil, mc, snöskoter och ATV. Sedan 2018 har Mats varit en del av Svedea, där han nu arbetar som produktspecialist för bil.