2021-11-04

Svedea stöttar skoterklubbar med 750 000 kronor

Varje år lägger landets skoterklubbar ner tusentals timmar av obetalt arbete för att hålla leder säkra och tillgängliga för alla skoterälskare. Detta engagemang vill Svedea uppmärksamma och stötta genom att dela ut 750 000 kronor i form av bidrag ur Skoterfonden.

Skoterfonden instiftades 2012 för att stötta det arbete skoterklubbarna gör för att hålla hundratals mil skoterleder i topptrim. Utan sladdning, röjning och annat underhållsarbete som årligen hanteras av engagerade klubbmedlemmar hade vi inte kunnat njuta av härliga skoterturer och fina utflyktsmål.

– Utan skoterklubbarna skulle Snöskotersverige stanna, så enkelt är det. Vi vet vilket slit klubbmedlemmarna lägger ner, både i egen tid och slitage på privata skotrar. Som de skoterälskare vi själva är vill vi bidra till att så många som möjligt får njuta av välpreparerade och säkra skoterleder, säger Stefan Karlsson, affärsansvarig för snöskoter på Svedea.

Skoterfondens ledbidrag

Alla skoterklubbar som är anslutna till Svedea kan ansöka om ledbidraget, totalt 750 000 kronor. Hur mycket var och en får står i förhållande till det antal mil skoterled klubben underhåller samt hur många klubbar som ansöker om bidrag. Ansökningsperioden gäller november ut.

Ansökan för skoterklubbar finns här.

Fakta om Skoterfonden

Skoterfonden består av två delar, ledbidrag och projektbidrag, till ett sammanlagt värde om 1 000 000 kronor. Ledbidraget avser underhåll av skoterleder och projektbidraget avser projekt som till exempel uppförande av rast- och grillstuga, uppsättning av ledkryss, inköp av en ny ledskoter, hjärtstartare och annan säkerhetsutrustning. Mer information finns på Skoterfonden.se.

Stefan Karlsson

Affärsansvarig snöskoter, atv och mc

08-790 03 17 stefan.karlsson@svedea.se