Just nu är det inte möjligt att räkna på företagsförsäkring eller företagsmotor. Välkommen tillbaka!

2020-11-05

Friskvårdscenter i Mölndal får Småföretagarstipendiet från Svedea

Den pågående coronakrisen har slagit hårt mot många småföretagare i Sverige. För att ge dessa en hjälpande hand instiftade Svedea Småföretagarstipendiet under våren. Tom Svensson, som driver Friskvårdscenter i Mölndal tillsammans med dottern EmmaMaria, är den femte stipendiaten som får 25 000 kr.

Friskvårdscenter i Mölndal startades av Tom Svensson 1997 som snabbt byggde upp verksamheten med friskvård och massage ute på företag i närområdet. Företaget växte, flera anställdes och 2005 anslöt dottern EmmaMaria Johansson som massör. De senaste åren flöt på bra med stabila företagskunder och mycket jobb. Men så kom corona.

– När pandemin slog till i mars tappade vi på en dag 85 % av intäkterna, eftersom vi inte längre kunde åka ut till företagen. Som tur är har vi en lokal där vi kan ta emot kunder och är nu uppe i 50–60 %, men det räcker inte till fasta kostnader, hyra och lön. Det var därför jag sökte Småföretagarstipendiet för pappas räkning – och det kom verkligen i rätt tid, säger EmmaMaria.

– EmmaMaria och hennes pappa har övervunnit motgångar tidigare, men pandemin har verkligen dragit undan mattan för dem. De älskar att träffa och hjälpa människor må bättre – det finns många trötta ryggar och ömmande axlar som behöver omvårdnad. Vi är glada att kunna hjälpa Tom och EmmaMaria lite på traven, samtidigt som vi vet att det finns tiotusentals företagare där ute som kämpar för sin firmas överlevnad varje dag. Behovet är tyvärr omättligt, säger Jonas Nilsson, chef direktaffär företag på Svedea.

Sju stipendiater får dela på 175 000 kr

Från början var planen att dela ut 25 000 kr till fyra småföretagare. Det stora gensvaret med nästan 4 000 ansökningar fick dock Svedea att besluta om förlängning, så att en ny stipendiat kan utses varje månad året ut.

– Hälften av alla i den privata sektorn i Sverige är småföretagare och de är helt avgörande för sysselsättningen i landet. Vi önskar förstås att vi kunde bidra i ännu större omfattning, men vi vet också att en mindre summa kan göra tillvaron lite lättare och förhoppningsvis ge en liten knuff i rätt riktning, säger Christina Almtun, affärsområdeschef företag på Svedea.

Behöver ditt företag en hjälpande hand?

Alla småföretagare kan ansöka. Återstående ansökningsperioder 2020 är:

• 16 oktober–15 november
  • 16 november–15 december

Ansök om Småföretagarstipendiet och läs om tidigare stipendiater här.

Christina Almtun

Affärsområdeschef företag