2017-09-18

Få bilägare har koll på försäkringen

I Sverige finns närmare 5 miljoner bilar i trafik och många används dagligen. Men få bilägare har koll på hur bilförsäkringen gäller om man lånar ut bilen – och vad som kan hända om man låter någon annan stå som försäkringstagare på ens bil.

Bilförsäkring är något man måste ha enligt lag. Men få bilägare har koll på när och hur den egentligen gäller. Och vad som kan hända om man låter någon annan stå som försäkringstagare på ens bil.

– För att en bilförsäkring ska gälla behöver man vanligen vara både bilens verkliga ägare och huvudsakliga brukare. Trots det händer det att folk låter en förälder eller äldre kompis stå som ägare och försäkringstagare på bilen för att få ner priset på försäkringen. Risken är då att man blir utan ersättning om bilen skulle bli skadad, säger Kivan Kaivanipour, produktchef för bilförsäkring på Svedea.

I Svedeas kundundersökning svarade 3 000 bilägare på frågor om bilägande och körbeteende. Hela 30 % hade ingen koll på risken med att låta någon annan stå som försäkringstagare på ens bil. De trodde att försäkringen gällde fullt ut om en förälder köper och försäkrar en bil men det är sonen/dottern som huvudsakligen använder den.

- Mitt råd är att endast stå som ägare och försäkringstagare på den bil man själv använder. Om man inte är den som främst använder bilen rekommenderar jag att man ringer försäkringsbolaget och stämmer av vad som gäller så att man inte riskerar att få sänkt ersättning om något skulle hända, säger Kivan Kaivanipour.

Att låta din sambo, fru eller man vara den som främst kör en bil du står som ägare på eller att bara tillfälligt låna ut den är dock helt oproblematiskt ur försäkringssynpunkt. I Svedeas undersökning trodde var fjärde person att försäkringen fick begränsningar om sambon är huvudsaklig brukare. Och bara hälften av bilåkarna visste att försäkringen gäller som vanligt om man vid enstaka tillfällen lånar ut den till en bekant.

Kivan Kaivanipour

Produktchef bilförsäkring