Så här anmäler du din skada

Vårt mål är att ta hand om alla skador så snabbt och smidigt som möjligt. Om din katt har skadats eller blivit sjuk kan du alltid ringa oss om du undrar något.

Enklast att direktreglera

Med direktreglering slipper du ligga ute med pengar för veterinärbesöket – vi på Svedea betalar din ersättning direkt till djursjukhuset eller kliniken. Du överlåter helt enkelt till kliniken att ansöka om ersättning i ditt ställe och betalar bara självrisk och de delar av behandlingen som eventuellt inte ersätts av försäkringen innan du åker hem.

SÅ HÄR GÖR DU

  • Meddela så fort som möjligt djursjukhusets/klinikens personal att du, om möjligt, vill direktreglera. Du behöver ha med dig ditt försäkringsnummer.
  • När behandlingen är klar kontaktar djursjukhuset/kliniken oss och vi räknar ut hur mycket du ska betala på plats (självrisk och eventuella avdrag). Resten betalar vi direkt till djursjukhuset/kliniken.

DET GÅR INTE ALLTID ATT DIREKTREGLERA

Både vi på Svedea och djursjukhuset/kliniken måste ibland säga nej till direktreglering. Det kan bland annat bero på:

  • Tiden på dygnet (direktregleringens öppettider: vardagar 09.00–16.00)
  • Att försäkringen inte är betald
  • Veterinärmedicinska orsaker (t.ex. medfödda sjukdomar eller katt som har särskilt villkor i försäkringen)

I de fall det inte går att direktreglera betalar du hela kostnaden till djursjukhuset/kliniken och skickar sedan in en skadeanmälan till oss. 

Anmäla din veterinärvårdsskada

Vill du få ersättning för veterinärvård behöver du bara skicka in de kvitton du fått från veterinären eller receptspecifikationen du fått från apoteket. Innan du skickar in dina kvitton fyller du antingen i rutan ”Försäkringstagarens uppgifter för skadeanmälan” eller märker dina kvitton med försäkringsnummer eller personnummer och kattens namn. Bifoga även ett kontonummer dit du vill ha eventuell ersättning.

Du kan även anmäla din skada direkt på webben

Anmäl andra skador

Om du vill anmäla annan skada än veterinärvård fyller du i en skadeblankett som du sedan mejlar eller skickar in. Om du vill fylla i blanketten direkt på datorn behöver du spara ner den innan du fyller i den. 

Anmäl skada

Det här händer efter din anmälan

När vi tagit emot din skadeanmälan kommer vi att göra en bedömning av den. Om vi behöver kompletterande uppgifter kring skadan kontaktar vi dig så snart som möjligt, oftast via mejl eller brev. Du får sedan ett skriftligt besked av oss om hur vi bedömt skadan.

Undrar du något?

Har du frågor eller behöver ha hjälp med din skadeanmälan, ring oss på 0771-160 190 eller mejla kundnavet@svedea.se.