I början är det mesta som har med företaget att göra hanterbart, så även ekonomin. Därför kan det enklast att sköta även den själv. Idag finns det en mängd olika redovisningsprogram att köpa som inte kräver stora förkunskaper och som hjälper dig hålla kontroll på debet och kredit.
När du skaffat ett företagskonto via din bank, så kan du även få en redovisningsdel i din internetbank att använda.
Sammanfattningsvis är detta alternativ bra för dig som startat företag själv, då du håller kostnaderna nere genom att göra jobbet själv. När det är dags för deklaration eller bokslut kan du anlita en redovisningskonsult som gör jobbet.
Mer om hur du planerar företagets ekonomiKänner du att redovisningsbiten blir för stor, eller att du helt enkelt inte vill lägga din energi på den, så kan en redovisningskonsult vara ett bra alternativ. En auktoriserad redovisningskonsult hjälper dig då med allt som ditt företag behöver för sin fortlöpande administration som bokföring, bokslut, inkomstdeklarationer och rådgivning.
Det enda du behöver hålla reda på är dina kvitton och fakturor, så sköter konsulten resten. Kostnaden för en redovisningskonsult grundar sig helt på arbetets omfattning, men den är generellt hanterbar.
I sitt arbete med ditt företag företräder redovisningskonsulten bara dig. En revisor granskar däremot arbetet i efterhand via en revision och representerar då både anställda, leverantörer, aktieägare och skatteverket.
Lagkravet på revision har dock tagits bort för de flesta små aktiebolag, vilket innebär att du kan välja den frivilligt eller välja att avstå. En revisor är med andra ord inte aktuellt för andra än större aktiebolag.