Hur säkra är olika bilar?

Bilsäkerheten har utvecklats enormt under de senaste årtiondena. Alla bilar är dock inte lika säkra. Kör du en liten öppen sportbil är det inte för att maximera säkerheten, du är medveten om att det inte är världens säkraste bil. Men om du är ute efter en bil som är så säker som möjligt, vad ska du då titta efter? Vad är det som gör en bil säker i trafiken?

Krocksäkraste bilarna 2019 – listan 

Låt oss börja med att se vilka bilmodeller som har lyckats bäst med säkerheten. Här är listan med de 10 mest säkra bilarna 2019 enligt brittiska Thatcham Research

  • Mercedes-Benz A-Class 
  • Audi Q3 
  • Volvo XC40 
  • Audi A6 
  • Ford Focus 
  • Jaguar I-Pace 
  • Lexus ES
  • Nissan Leaf
  • Peugeot 508 
  • Volvo V60/S60 

Vad avgör en bils säkerhet? 

Det finns två nivåer av säkerhet för en bil: 

  • Säkerhet mot kollision
  • Säkerhet vid kollision  

Säkerhet mot kollision 

Det bästa sättet att inte bli skadad i en bilolycka är förstås att inte krocka. Alla tekniska system som minskar risken för kollision är en viktig del i bilens säkerhet. Utvecklingen av den här formen av säkerhet har pågått ända sedan bilens barndom då man insåg att bilåkandet var förknippat med vissa risker. Här är några tekniska lösningar som ökar bilens säkerhet på vägen: 

Dubbdäck

Dubbdäcken uppfanns på sextiotalet, men långt in på 70-talet förekom det att man körde med sommardäck året runt. Idag är det lag på vinterdäck under vissa perioder. 

Låsningsfria bromsar

Även de bästa dubbdäcken tappar greppet om man pressar dem tillräckligt långt. Många olyckor har orsakats av att föraren tvärnitar i panik, vilket leder till att bilen blir okontrollerbar. På förarutbildningen får man lära sig att pumpbromsa, för att delvis behålla styrförmågan under en snabb inbromsning. Nu för tiden är det bilens dator som pumpbromsar åt dig. 

Antisladdsystem

Anti-sladdsystem består av ett antal sensorer som signalerar till en dator om något av hjulen håller på att tappa fästet. Datorn kan då mycket snabbt räkna ut vad som behöver göras, och genom att bromsa ett eller flera hjul eller minska gaspådraget kan den få bilen på rätt kurs igen, ofta innan föraren ens hinner märka att något har hänt. 

Autobroms

Autobroms är ett system med framåtblickande kameror och en dator som tolkar det den ser. Vid behov trycker den på bromsen åt dig. Vid hastigheter upp till 50 km/h kan ett sånt här system antingen undvika kollisioner helt, eller i alla fall minska kraften i kollisionen genom att olyckan sker i lägre fart. 

Säkerhet vid kollision  

Om olyckan ändå skulle vara framme finns det fortfarande mycket som påverkar säkerheten för bilens passagerare. Här är några uppfinningar som har gjort att skadestatistiken vid bilolyckor idag ser helt annorlunda ut jämfört med tidigare. 

Säkerhetsbältet

Kraften som frigörs vid en kollision även i lägre hastigheter är svår att föreställa sig. En så enkel detalj som att sitta fastspänd gör all skillnad i världen. Bilbältet är en Volvo-uppfinning, och med utvecklingen av rullbältet slapp vi dessutom känna oss som fångar i bilen. 

Deformationszoner

Från början var bilarna styva och hårda och klarade sig ganska oskadda i en kollision. Det låter kanske bra, men tyvärr var det bilens passagerare som fick ta smällen istället. Genom att göra bilens front mjuk och låta den tryckas ihop vid en kollision, tar kollisionen längre tid. Inbromsningen av passagerarnas kroppar går långsammare och krafterna blir mindre. Den del av bilen som är utformad för att tryckas ihop kallas deformationszon. Genom att bilen blir till mos har du större chans att klara dig oskadd, kan man säga, även om det verkar motsägelsefullt. 

Krockkudden

Om du tittar på filmer från krocktester, ser du tydligt vilken genialisk uppfinning krockkudden är. Under den extremt korta tid som förflyter från det att bilens front börjar deformeras till det att passagerarnas kroppar börjar röra sig framåt med hög fart, hinner en dator känna av vad som är på gång och blåsa upp stora kuddar framför passagerarna.  

Försäkringens premieklassning 

Om du väljer en säkrare bil får du samtidigt en billigare försäkring. Att priset på försäkringen blir lägre beror förstås på att en säkrare bil förknippas med lägre kostnader, både för bilens ägare och för andra trafikanter. För att kunna sätta ett rättvist pris på din försäkring använder försäkringsbranschen en säkerhetsklassning för bilar, som visar bilens premieklass. En bils premieklass visar hur säker den är i olika avseenden. 

Premieklassen uttrycks med tre olika siffror, till exempel 4-15-11. Ju högre siffra, desto större är risken och desto dyrare blir försäkringen. 

Siffrornas betydelse: 

  • Första siffran rör trafikförsäkringen, alltså hur ofta den aktuella bilmodellen orsakar skador på andra fordon. 
  • Andra siffran kallas ”delkasko” och innefattar stöld, brand, glasskada, maskinskada och annat som ingår i bilens halvförsäkring.  
  • Tredje siffran handlar om vagnskadeförsäkringen, alltså den del av försäkringen som ersätter dig för skador på din egen bil i samband med en bilolycka. Det är den del av försäkringen som skiljer halvförsäkringen från helförsäkringen.  

De tre siffrorna i premieklassen påverkar alltså priset på bilens trafikförsäkring, halvförsäkring och helförsäkring. Men det slutgiltiga priset beror förstås även på en rad andra faktorer, som vem du själv är, var du bor, hur mycket du kör och så vidare.  

 

Här kan du snabbt få besked om vad en försäkring kostar just din bil. Knappa in dina uppgifter så får du svaret på några sekunder. 

Vad kostar det att försäkra min bil?

Ditt personnummer