
Vibrationer i ratten – vanliga orsaker och lösningar
Rattfrossa – varför uppstår vibrationer i ratten?
Vibrationer i ratten, även kallat rattfrossa, kan bero på flera olika faktorer som påverkar bilens prestanda och säkerhet. Nedan förklarar vi de vanligaste orsakerna till att ratten skakar.
Däck och hjul
En av de vanligaste orsakerna är obalanserade eller slitna däck. När däcken är ojämnt slitna, felmonterade eller deformerade kan de skapa obalans i hjulen, vilket resulterar i att ratten börjar skaka. Felaktig hjulinställning kan också orsaka att däcken slits ojämnt, vilket i sin tur leder till vibrationer som blir särskilt märkbara vid högre hastigheter.
Bromsar
En annan orsak kan vara problem med bromsarna. Ojämna bromsskivor, slitna bromsbelägg eller fastnade bromsok kan göra att ratten vibrerar när du bromsar. Det är viktigt att ta detta på allvar, eftersom problem med bromssystemet påverkar både körkomfort och säkerhet.
Vibrationer kan även komma från styrsystemet, som om styrservon inte fungerar som den ska eller om det finns en läcka i servooljan. Detta märks ofta när du vrider ratten i stillastående läge eller kör i kurvor.
Fälgar
Utöver däcken och bromsarna kan fälgarna vara en annan orsak till att ratten skakar. Skador på fälgarna eller smuts, snö och lera som samlas i dem kan skapa obalans som märks i ratten. Vidare kan slitage i hjullager eller drivaxel också ge upphov till skakningar, särskilt om de är skadade eller slitna. Dessa vibrationer kan ofta kännas i hela bilen och förvärras i takt med att hastigheten ökar.
Det är viktigt att notera när vibrationerna uppstår – till exempel vid hög hastighet, under inbromsning eller i kurvor – eftersom det ger tydliga ledtrådar till var problemet ligger.
Vibrationer i ratten vid hög hastighet
Om ratten börjar vibrera när du kör i hög hastighet är det ofta ett tecken på obalanserade eller slitna däck. Däck som har ojämnt slitage, blivit deformerade eller monterats fel kan orsaka obalans i hjulen, vilket leder till skakningar i ratten.
Så här felsöker du:
- Kontrollera däckens skick och mönsterdjup. Är mönsterdjupet mindre än 1,6 mm för sommardäck eller 3 mm för vinterdäck måste de bytas.
- Kontrollera om däcken är deformerade, speciellt om bilen har stått stilla under en längre tid.
- Om du nyligen har bytt däck, se till att de är korrekt monterade och att bultarna är ordentligt åtdragna.
För att åtgärda obalanserade däck behöver du besöka en däckverkstad för däckbalansering. Det är en enkel åtgärd som gör stor skillnad för bilens prestanda och säkerhet.
Vibrationer vid inbromsning
Om du märker vibrationer i ratten när du bromsar är det vanligtvis ett tecken på problem med bromsarna. Detta kan bero på:
- Ojämna eller rostiga bromsskivor
- Bromsbelägg som är slitna
- Fastnade bromsok
Rostiga eller slitna bromsskivor skapar en ojämn yta som gör att ratten vibrerar när bromsbeläggen pressas mot skivan. Detta är särskilt vanligt i Sverige, där saltade vägar på vintern ökar risken för rost.
Så här felsöker du:
- Känn efter om vibrationerna ökar när du bromsar.
- Kontrollera om bromsarna ger ifrån sig ett gnisslande ljud eller om du känner en bränd lukt efter körning. Det kan vara tecken på fastnade bromsok.
Om du misstänker problem med bromsarna bör du boka tid hos en verkstad så snabbt som möjligt. Slitna eller ojämna bromsskivor är inte bara irriterande utan också en säkerhetsrisk.
Skakningar i ratten vid kurvtagning
Vibrationer eller skakningar som känns extra tydligt när du svänger kan vara tecken på problem i styrsystemet. Det kan bero på lågt tryck i servooljan eller slitage i styrservon.
Så här felsöker du:
- Kontrollera servooljans nivå i behållaren enligt instruktionsboken. Om nivån är låg kan det finnas en läcka som behöver åtgärdas.
- Om däcken är ojämnt slitna kan det också tyda på att hjulinställningen är felaktig.
Problem med styrservon eller om du behöver göra en hjulinställning kräver ofta professionell hjälp, så kontakta en verkstad om du upplever skakningar i ratten under kurvtagning.
Rattfrossa på grund av skadade fälgar eller hjulproblem
Fälgar som har skadats av exempelvis trottoarkanter eller gropar i vägen kan orsaka obalans och vibrationer. Smuts, lera eller snö som fastnar inne i fälgen är en annan vanlig orsak till skakningar.
Så här felsöker du:
- Inspektera fälgarna för synliga skador.
- Tvätta bort smuts eller snö från fälgarna. Var försiktig så du inte skadar vikterna som håller hjulen balanserade.
Om problemet kvarstår trots rengöring bör du kontakta en verkstad för att kontrollera och eventuellt byta ut fälgarna.
Rattskakningar kan bero på slitage i hjullager eller drivaxel
Vibrationer som känns genom ratten kan också komma från slitna hjullager eller en skadad drivaxel. Hjullagret håller hjulen på plats och minimerar friktion, medan drivaxeln överför kraft från motorn till hjulen.
Tecken på problem:
- Ovanliga ljud som ökar med hastigheten.
- Vibrationer som känns tydligare i hela bilen, inte bara i ratten.
För att kontrollera hjullagret kan du vicka på hjulet när bilen är upphissad. Om det glappar behöver hjullagret bytas. Drivaxeln bör däremot kontrolleras av en professionell mekaniker.
Ta hjälp av en bilverkstad
Om du har kontrollerat de vanligaste orsakerna till vibrationer i ratten, som däckens skick, fälgarna och bromsarna, men problemet kvarstår är det dags att kontakta en verkstad. Vibrationer kan vara tecken på djupare problem som behöver professionell felsökning för att inte förvärras eller påverka bilens säkerhet.
Det är särskilt viktigt att söka hjälp om vibrationerna är konstanta och inte försvinner, eller om de blir värre vid högre hastigheter eller när du bromsar. Även små skakningar kan med tiden leda till större problem, som snabbare slitage på hjulupphängning, styrsystem och bromskomponenter. Om du känner dig osäker på orsaken eller inte har möjlighet att felsöka själv är en verkstad det bästa alternativet.
En professionell mekaniker kan balansera däcken, utföra en noggrann hjulinställning, samt kontrollera bromsar, hjullager och styrsystem för att hitta och åtgärda felet. Att ta itu med vibrationer i tid sparar både pengar och förhindrar onödiga risker i trafiken.

Mats Norrman
Produktspecialist bil
Mats Norrman har över 20 års erfarenhet inom försäkringsbranschen och är diplomerad säljare inom sakförsäkring. Genom åren har han arbetat med allt från försäljning och kundservice till skadereglering för person- och motorskador för bil, mc, snöskoter och ATV. Sedan 2018 har Mats varit en del av Svedea, där han nu arbetar som produktspecialist för bil.