Letar du efter något?

Hand på ratt i grynings- eller kvällsljus, suddig väg och mobil i hållare.

Att köra trött i trafiken

Trötthet i trafiken är en orsak till många olyckor. Trötthet påverkar reaktionsförmågan lika mycket som alkohol och risken att somna vid ratten ökar dramatiskt efter en sömnlös natt.

Hur påverkar trötthet din körning? 

Trötthet försämrar din förmåga att köra bil både fysiskt och mentalt. Dina reaktions­tider blir längre, din koncentration minskar och din förmåga att bedöma avstånd och fatta snabba beslut försämras.  

Trötthet påverkar också din upp­märksamhet, vilket gör att du lättare missar viktiga moment i trafiken som vägmärken eller andra fordon. Kör du länge utan paus, eller efter att ha sovit för lite, ökar risken för så kallad mikrosömn. Det innebär att hjärnan tillfälligt "stänger av" under några sekunder, vilket kan få förödande konsekvenser om du kör i hög hastighet. 

Forskning visar att en person som har varit vaken i 17 timmar har samma ned­satta körförmåga som en person med 0,5 promille alkohol i blodet. För lite sömn kan alltså göra dig lika farlig bakom ratten som någon som är straffbart berusad.

Individuella skillnader och hälsotillstånd 

Trötthet påverkar inte alla på samma sätt. Ålder, livsstil, medicinering och genetiska faktorer spelar stor roll för hur vi reagerar på sömnbrist. Unga förare har ofta en känsla av odödlighet och kan ignorera trötthetssignaler, medan äldre förare kan påverkas mer av både trötthet och mediciner. Personer som lider av sömn­störningar, som sömnapné eller narko­lepsi, löper en ökad risk för trötthets­relaterade olyckor. 

Är det olagligt att köra när man är trött? 

Det är olagligt att köra bil om du är så trött att din körförmåga påverkas. Trötthet kan likställas med rattfylleri om det innebär att du inte kan hantera bilen på ett trafiksäkert sätt. Polisen kan ingripa och döma dig för vårdslöshet i trafik om de bedömer att du är för trött för att framföra fordonet och det kan föreligga risk för olyckor. 

Straffet för att orsaka en olycka på grund av trötthet kan bli högt. Om det kan bevisas att du somnade vid ratten kan du dömas till böter, indraget körkort eller i vissa fall fängelse. Vid en allvarlig olycka med dödlig utgång kan straffet för grov vårdslöshet i trafik bli upp till två års fängelse. Du kan också riskera att bli skadestånds­skyldig vid en olycka genom vårdslöshet.

Vilken typ av olycka är vanligast vid trötthet? 

Singelolyckor är den vanligaste typen av olyckor som orsakas av trötthet. Föraren kan till exempel köra av vägen eller kollidera med ett hinder eller vägmärke. Många av dessa olyckor inträffar nattetid eller tidigt på morgonen när vägarna är lugna och föraren tror att de kan klara sig utan paus.  

Det förekommer också trafikolyckor med flera fordon inblandade, där trötta förare till exempel inte hinner reagera på en stillastående bil eller där föraren har svårt att hålla sig i rätt körfält.

En enkätstudie från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar att 30 procent av förare i åldern 20–24 år uppger att de någon gång somnat eller nästan somnat vid ratten. Yngre förare, yrkesförare och skiftarbetare är särskilt utsatta riskgrupper eftersom de ofta kör långa sträckor, har oregelbundna sömn­mönster eller kör under tider då kroppen är som tröttast. 

BIL Produktingang 980X590

Vad kostar det att försäkra min bil?

Räkna på ditt pris här

När är man tröttast i trafiken? 

Människans biologiska klocka styr mycket av vår energinivå under dagen. Vi är som mest trötta under de tidiga morgon­timmarna, mellan klockan 02.00 och 05.00, samt på eftermiddagen mellan klockan 13.00 och 15.00. Under dessa tider sjunker vår fysiska och mentala prestations­förmåga, vilket gör det extra farligt att sätta sig bakom ratten.

Teknik som varnar när du är trött 

Moderna bilar är allt oftare utrustade med system som kan upptäcka avvikelser i körbeteendet, orsakat av exempelvis trötthet. Dessa system analyserar faktorer som plötsliga rörelser i ratten, bristande kontroll av körfält och för lång tid bakom ratten. Om varningssystemet upptäcker att du har ett avvikande körbeteende, varnas du med en ljud- eller ljussignal. Vissa bilar föreslår till och med en paus.

Praktiska tips för att förebygga trötthet 

Planera din resa 

För att minimera risken för trötthet är det viktigt att planera resan väl. Undvik att köra sent på natten eller tidigt på morgonen när du vet att kroppen är trött. Dela gärna upp långa körsträckor i mindre delar och planera in pauser på rast­platser. 

Ta regelbundna pauser 

Under långa bilresor bör du ta en paus minst varannan timme. En kort paus för att sträcka på benen och få frisk luft kan göra stor skillnad. Om du känner dig väldigt trött kan en tupplur på 15–20 minuter hjälpa dig att återhämta dig tillräckligt för att fortsätta köra. 

Förbättra din sömnhygien 

Prioritera regelbundna sömntider och skapa en avslappnande miljö för att optimera din sömn. Undvik koffein, alkohol och skärmar innan läggdags, då dessa kan störa sömnkvaliteten. 

När ska du avstå från att köra? 

Om du har sovit mindre än fem timmar bör du helt undvika att köra. Känner du dig redan trött innan resan eller märker att du tappar koncentrationen, börja gäspa ofta eller har svårt att hålla ögonen öppna, så stanna och vila. 

Skriven av: Tom Magnusson

Publicerad: 2025-10-01

Profilbild för Clara Vestin
Granskad och godkänd av

Clara Vestin

Produktspecialist bil