Letar du efter något?

Jonas Roberts och Göran Södergren.

Jonas Roberts och Göran Södergren.

2025-08-18

Svedea har Sveriges nöjdaste kunder inom båtförsäkring

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för första gången genomfört en separat mätning av kundnöjdhet inom båtförsäkring. Resultatet visar att Svedea har Sveriges nöjdaste kunder – ett erkännande som bekräftar bolagets starka position inom båtlivet.

Svedea har sex år i rad utmärkt sig genom att ta förstaplatsen i SKI:s mätningar av fordonsförsäkring, där båt tidigare ingick. Nu har båtförsäkringar lyfts ut som ett eget segment och i den allra första mätningen tar Svedea hem förstaplatsen. Betyget 76,4 indikerar ”mycket nöjda kunder” enligt SKI:s skala, vilket bolaget är ensamt om i branschen.

– Vi har alltid satt kundens behov i centrum och strävat efter att vara både lättillgängliga, personliga och proaktiva i vårt arbete. Att ta hem segern i SKI:s första mätning av båtförsäkring är fantastiskt roligt och ett kvitto på att vårt sätt att arbeta fungerar. Jag vill rikta ett stort tack till våra medarbetare och partners för deras stora engagemang och inte minst våra kunder som ger oss förtroendet att försäkra deras båtar, säger Jonas Roberts, vd på Svedea.

Svedea har byggt upp en stark position på båtmarknaden med skräddarsydda försäkringslösningar, kunnig skadeservice och ett brett engagemang. Bolaget är också aktivt i frågor som rör ett mer hållbart och jämställt båtliv, bland annat genom skadeförebyggande insatser, råd för att minska miljöpåverkan samt Båtstipendiet för att få fler kvinnor bakom rodret. 

– Vi vet att båtägare värdesätter att få prata med någon som verkligen förstår deras vardag och utmaningar. Vår och våra partners specialistkompetens, kombinerad med snabb och personlig service, gör att vi kan ge kunderna det lilla extra. Att de nu belönar oss med högst betyg i hela branschen är det finaste erkännande vi kan få, säger Göran Södergren, affärsansvarig för båt på Svedea.

Med topplaceringen i SKI:s mätning för båtförsäkring stärker Svedea sin position som branschens mest uppskattade aktör bland svenska båtägare. Bolaget fortsätter nu att utveckla sina erbjudanden och sitt hållbarhetsarbete för att möta framtidens behov på sjön, med målet att även framöver vara förstahandsvalet för landets båtägare.

Utdrag ur SKI:s rapport

Här följer några frågor om kundinteraktioner och nöjdhet som SKI ställde i mätningen. Svaren poängsätts där 100 är högst (branschsnittet inom parentes). Poäng över 75 innebär ”mycket nöjda kunder”.

  • Svarstiden på din förfrågan: 84,5 (78,5)
  • Personalens bemötande: 90,2 (83,3)
  • Hjälpen du fick: 88,7 (81,9)
  • Kompetensen hos den du kontaktade: 89,3 (81,7)

För mer information kontakta:

Göran Södergren

Affärsansvarig båt och vattenskoter

08-790 03 11 goran.sodergren@svedea.se