Svedea vill se fler hojåkare på vägarna

För att främja återväxten av mc-åkare inrättade Svedea för fem år sedan Mc-stipendiet. Bolaget ser det som ett sätt att ge tillbaka till branschen och stipendiet har blivit en stor framgång. Över 3 000 har ansökt och nästan 30 personer har tagit mc-kort med hjälp av stipendiet.

Svedea, som sålde sin första försäkring 2011, har på kort tid etablerat sig som ett av de ledande mc-försäkringsbolagen. Bolaget har alltid haft ambitionen att ge tillbaka till de branscher man verkar inom och ett tydligt exempel är Mc-stipendiet som främjar tillväxten av nya hojåkare.

Stipendiet är inne på sitt femte år och har hittills hjälpt nästan 30 personer ut på vägarna. Och intresset är stort – totalt har över 3 000 ansökningar kommit in och bara i år ansökte 1 800 personer till de sex platserna. Årets stipendiater har nyligen avslutat sin intensivkurs och fyra stycken tog sina mc-kort.

– Det finns ett stort intresse för att ta mc-kort men det är inte alltid helt enkelt, det kan vara ekonomin som ställer till det eller att man har svårt att hitta någon att köra med. Vi vill göra det vi kan för att fler ska få uppleva glädjen på två hjul och ser Mc-stipendiet som en lyckad satsning, säger Olle Molin, produktchef för mc-försäkring på Svedea.

– Det har varit två helger med skratt, pepp, massor med nya kunskaper och nya vänner. Att få stipendiet och få gå mc-utbildningen hos BA trafikskola är en ”once in a lifetime”-upplevelse och något jag alltid kommer att minnas, säger Gisela Sjöström från Kiruna, en av årets stipendiater.

Olle Molin, produktchef mc-försäkring, 08-790 04 10, olle.molin@svedea.se

Just nu kan det ta något längre tid.
Varmt välkommen att ringa oss.
Vi besvarar dina frågor om allt som rör försäkringar och mer därtill.
Mina sidor kan du logga in för att se dina försäkringar, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.