Svedea stöttar Sveriges MotorCyklister med 760 000 kronor

Sveriges MotorCyklister, SMC, och Svedea samarbetar sedan 2015 för att skapa goda förutsättningar för landets hojåkare. I år når Svedeas bidrag till SMC:s trafikpolitiska arbete rekordhöjder med drygt 760 000 kronor.

SMC är en ideell intresseorganisation för Sveriges motorcyklister med över 65 000 medlemmar och 350 anslutna mc-klubbar. Organisationen spelar en viktig roll som remissinstans och arbetar aktivt med bland annat motorcykelfrågor som rör säkerhet, lagstiftning och utbildning.

– Vi är mc-entusiaster själva och tycker det är självklart att stötta SMC som gör så mycket viktigt för oss hojåkare. Under årens lopp har vi gemensamt drivit flera projekt, inte minst kampen mot rullgrus på asfaltvägar som varje år leder till över 600 olyckor, säger Stefan Karlsson, affärsansvarig för mc på Svedea.

Rekordsumman 762 027 kronor är resultatet av att Svedea ger återbäring till SMC för varje medlemsförsäkring. Ett bidrag som har ökat konstant sedan samarbetet inleddes för sju år sedan. Utöver bidraget får SMC:s medlemmar rabatt på motorcykelförsäkringen hos Svedea.

– SMC strävar alltid efter att ge våra medlemmar mervärden i form av förmåner och erbjudanden. Samarbetet med Svedea ger dessutom ovärderliga kunskaper till vårt trafikpolitiska arbete och bidrar till vårt arbete för ökad säkerhet för motorcyklister. Tillsammans har vi skapat en expertgrupp som arbetar för ökad trafiksäkerhet. Denna grupp har tillgång till en unik faktabank, gemensamma data och expertis som kan analysera djupstudier och hitta problemområden och olycksrisker, säger SMC:s generalsekreterare Jesper Christensen.

Läs mer om Svedeas och SMC:s projekt kampen mot rullgruset.

Stefan KarlssonAffärsansvarig mc, snöskoter och atv08-790 03 17stefan.karlsson@svedea.se