Svedea först med fri flytträtt för hundar

Inom djurförsäkring har det hittills funnits en stark inlåsningseffekt – har ens djur någon gång varit sjukt eller skadat har det inte varit problemfritt att byta bolag. Men när Svedea nyligen lanserade sin hundförsäkring kom den med fri flytträtt. Det här innebär att bolaget försäkrar även tidigare sjuka eller skadade hundar utan begränsning i försäkringsskyddet.

Att flytta sin hundförsäkring till ett annat bolag utan att få ett sämre skydd har hittills varit omöjligt om hunden någon gång varit sjuk eller skadad. Ett byte har lett till restriktioner, det vill säga att den nya försäkringen inte gäller för den tidigare åkomman. Det här har skapat en stark inlåsningseffekt på marknaden, eftersom det är få ägare som velat riskera att själva få stå för notan om hunden skulle drabbas av samma skada eller sjukdom igen.

Fri flytträtt hos Svedea

Svedea utmanar nu marknaden genom sin lansering av en hundförsäkring med fri flytträtt. Det innebär att bolaget välkomnar hundar som tidigare varit sjuka eller skadade utan att begränsa försäkringsskyddet. Kravet är att hunden är fullt frisk och inte står under någon behandling när den nya försäkringen tecknas.

– Vi vill att kunden ska kunna välja den försäkring som passar bäst vid varje givet tillfälle. Den livslånga relationen ska man ha med sin hund, inte med försäkringsbolaget, säger Odd Einar Bruem, produktchef för hundförsäkring på Svedea.

Vill skapa förändring

Svedea sticker inte under stol med att de vill skapa en förändring på marknaden för djurförsäkring.

– Den inlåsningseffekt som funnits har så klart inte gynnat kunden och för oss är det självklart att ifrågasätta tidigare sanningar för att kunna ge våra kunder bättre möjligheter. Jag hoppas att fler bolag följer efter så att vi får se ökad konkurrens inom djurförsäkring, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef för privatförsäkringar på Svedea.

Odd Einar Bruem, produktchef hundförsäkring, 08-790 03 33, oddeinar.bruem@svedea.se
Jonas Roberts, affärsområdeschef privatförsäkring, 08-790 03 10, jonas.roberts@svedea.se

Vi svarar normalt inom 1 arbetsdag
Varmt välkommen att ringa oss.
Vi besvarar dina frågor om allt som rör försäkringar och mer därtill.
Mina sidor kan du logga in för att se dina försäkringar, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.