2021-05-31

Småland, Skåne och Västergötland är favoritlandskapen bland hojåkare.

I Svedeas kundundersökning Mc-kollen 2021 ställdes frågan om vilka landskap man besökt med mc förra året. Listan över mest välbesökta landskapet toppas av Småland följt av Skåne och Västergötland.

En ny fråga i Mc-kollen 2021* är "Vilka landskap besökte du med din mc under 2020?". Av de som svarade på frågan angav 27,5 % Småland. Tvåa är Skåne med 24,7 % och på tredjeplatsen hamnar Västergötland med 22,5 %.

– Vi tyckte att det skulle vara intressant att få veta lite mer om vart hojåkare gärna åker. Eftersom jag själv har rötterna i Småland känner jag lite extra stolthet över resultatet. Jag kör gärna själv dit men uppskattar många delar av vårt land. Det finns tusentals mil av fina vägar i vacker natur, som gjorda för hojåkning, säger Stefan Karlsson, produktchef mc-försäkring på Svedea.

– Det gläder oss att mc-förare hittat till Småland. De har upptäckt att så fort man svänger av de stora vägarna väntar ett idylliskt landskap präglat av små gårdar, steniga ängar, sjöar och  svalkande skogar en het sommardag. Vägarna slingrar sig fram i landskapet genom kurvor, backar och väldigt lite trafik. Att det dessutom bubblar av gårdsbutiker, caféer och loppisar gör inte resan mindre rolig. Det kan vara bra att ha GPS:en för man tappar lätt bort sig på alla kringelikrokar, säger Helene Berg, vd på Smålands Turism.

Sveriges mest välbesökta landskap

Här är tio i topp över de mest besökta landskapen. Hela listan finns i rapporten för Mc-kollen 2021.

1. Småland: 27,5%
  2. Skåne: 24,7%
  3. Västergötland: 22,5%
  4. Södermanland 20,3%
  5. Halland: 19,3%
  6. Uppland: 17,7%
  7. Dalarna: 17,3%
  8. Bohuslän: 16,1%
  9. Östergötland: 16,0%
  10. Värmland: 13,7%

*Fakta Mc-kollen 2021

Undersökningen genomfördes under två veckor i februari i form av en webbenkät som mejlades ut till Svedeas mc-kunder och fick totalt 17 700 svar. Läs mer om Mc-kollen och ta del av rapporten här.

Stefan Karlsson

Produktchef mc-försäkring