Mirkos Skomakeri på Hötorget får Småföretagarstipendiet

Över 3 500 företagare har ansökt om Småföretagarstipendiet sedan Svedea lanserade det i maj för att ge en hjälpande hand i en svår tid. Den fjärde stipendiaten som får 25 000 kronor är Stefan Madunic som driver Mirkos Skomakeri vid utgången av Hötorgets t-banestation.

Stefan tog över skomakeriet efter sin far 2003 och har aldrig ångrat sig. Han är stolt över sitt yrke och älskar att ta hand om kunderna som i normala fall passar på att göra ett besök till eller från tunnelbanan. Sedan coronakrisen slog till har dock flödet av människor i tunnelbanan minskat dramatiskt, liksom kunderna.

– När coronakrisen slog till tömdes tunnelbanesystemet i stort sett på folk, vilket drabbade mig hårt. Idag har omsättningen hämtat sig lite, men är fortfarande 60 % mindre än normalt. Fastighetsägaren SL var förstående och sänkte hyran under sommaren, men nu är den tillbaka på ordinarie nivå. Lönen jag kan ta ut ligger under existensminimum, så stipendiet behövdes verkligen för att hålla igång verksamheten, säger Stefan Madunic på Mirkos Skomakeri.

– Varje gång vi i juryn ska utse en lämplig kandidat till Småföretagarstipendiet känns det tungt att inte kunna hjälpa fler, behovet är så stort. Men Stefan och hans skomakeri var lätt att enas kring. Han är duktig på sitt hantverk och tror verkligen på framtiden, trots att konkurrensen är tuff, säger Jonas Nilsson, chef direktaffär företag på Svedea.

Svedea utökar Småföretagarstipendiet

Ursprungligen avsåg Svedea att dela ut fyra stipendier, ett per månad under perioden juni till september. Nu förlängs stipendieperioden året ut, totalt delar Småföretagarstipendiet ut 175 000 kronor.

– Det har varit ett stort gensvar och flera tusen ansökningar till Småföretagarstipendiet hittills, så det känns bra att vi nu kan göra livet lite lättare för ytterligare några hårt kämpande företagare, säger Jonas Nilsson.

Behöver ditt företag en hjälpande hand?

Alla småföretagare kan ansöka. Återstående ansökningsperioder 2020 är:

• 16 september–15 oktober
  • 16 oktober–15 november
  • 16 november–15 december

Ansök om Småföretagarstipendiet och läs om tidigare stipendiater här.

Christina AlmtunAffärsområdeschef företag070-568 27 79Christina.Almtun@svedea.seJonas NilssonChef, företag – direktaffär070-618 33 36jonas.nilsson@svedea.se