Sök på Svedea.se

2021-04-01

Hojåkare – se upp för gruset!

Till påsk är det många körsugna mc-ägare som tar hojen på en premiärtur. Men vägarna är förrädiska så här års, med mängder av löst grus kvar sedan vinterväghållningen. Svedea tipsar om hur du minskar risken att råka illa ut.

Svedeas kundundersökning Mc-kollen 2021* visar att hela sju av tio hojåkare anser att löst grus på asfaltvägar är en stor risk med mc-körning. Oron är befogad, 25 % av singelolyckorna orsakas av löst grus på vägbanan. Dessutom för rullgrusolyckorna med sig stora samhällskostnader.

– April är verkligen en förrädisk månad för oss hojåkare. Ungefär var fjärde singelolycka sker till följd av löst grus på asfaltväg. Efter varje vinter ligger tusentals ton grus kvar på vägarna och på många håll kommer det att dröja innan det är borta. Så jag vill verkligen be alla hojåkare att vara extra uppmärksamma och ta det lugnt så här i början på säsongen, säger Stefan Karlsson, produktchef för mc-försäkring på Svedea.

Senast 31 maj ska vägarna vara sopade

Ansvaret för att hålla vägarna grusfria ligger på Sveriges kommuner och Trafikverket. Men det gäller från och med sista maj, och det är heller ingen garanti för att gruset är borta efter det.

– Det är viktigt att tänka på att grus kommer att ligga kvar på många ställen även efter 31 maj. Allt kommer heller inte från väghållningen. Grus på vägbanan kan även dyka upp i samband med vägarbeten, fordon som sprätter ut grus från vägrenen eller tappad last vid transporter. Då kan Svedeas webbapp för rapportering av rullgrus** vara till stor hjälp, säger Stefan Karlsson.

Svedeas 5 tips inför hojpremiären

• Håll ögonen öppna och kör långsamt. Räkna med att det fortfarande finns kvar massor av grus på asfaltvägarna från vinterväghållningen.
  • Både du och bilisterna är ovana vid motorcyklar så här på vårkanten, så kör extra försiktigt till en början.
  • Kalla däck och fuktiga vägbanor är en riskabel kombination som är vanlig så här års. Glöm inte kolla lufttrycket efter vinterförvaringen. Om du har nya däck ska du tänka på att de kan vara extra hala i början.
  • Rapportera gärna särskilt problematiska vägsträckor till Trafikverket på 0771‑921 921 (öppet dygnet runt). För mindre brådskande ärenden finns ett webbformulär.
  • Det är alltid bra att fräscha upp körkunskaperna inför säsongen. Gå gärna en avrostningskurs med till exempel SMC, Sveriges Motorcyklister.

*Fakta Mc-kollen 2021
Undersökningen genomfördes under två veckor i februari i form av en webbenkät som mejlades ut till Svedeas mc-kunder och fick 17 700 svar. Resultatet finns publicerat här.

**Läs om Svedeas kamp mot rullgruset.

Stefan Karlsson

Produktchef mc-försäkring