Fyra tips som räddar din skotervinter

Högsäsongen för skoteråkare är på intågande. För de allra flesta är det en härlig tid men många drabbas också av ovälkomna driftstopp eller kollisioner. Svedea tipsar om hur du undviker de vanligaste problemen.

Stubb- och stenkollisioner är det som flest skoterägare råkar ut för – hos Svedea står detta för cirka 40 % av alla skoterolyckor. Men olyckorna går att undvika, till exempel genom att köra extra försiktigt i början och slutet av säsongen.

– När det första snölagret inte har satt sig riktigt är det lätt att köra på stenar och stubbar som är gömda i snön, därför gäller det att vara extra vaksam. Det är också viktigt att styrstålen är i bra skick så att du har bra styrning, säger Fredrik Lilliehöök, produktchef snöskoter på Svedea.

Ett annat vanligt problem är driftstopp som bland annat kan bero på att variatorremmen går av eller att motorn blir överhettad. För att undvika detta är det viktigt att se över mängd och kvalitet på kylarvätskan inför säsongen och att regelbundet kontrollera variatorremmen. Tänk också på att både motor och boggi behöver kylning från snön. Håll därför extra koll på instrumenten när du kör i snöfattiga områden.

– Vi uppmuntrar alla våra kunder att se över sin skoter ordentligt innan de tar första svängen för säsongen. Men trots det kan oturen vara framme så ett litet förråd av reservdelar och tillbehör, samt en kompis med på turen, kan bli en räddning. Tändstift och en extra variatorrem kostar i sammanhanget inte mycket och är bra att ha med sig i reserv. Dessutom rekommenderar vi att ha med isdubbar, som är en billig livförsäkring om du tänkt passera vattendrag säger Fredrik Lilliehöök.

Fyra tips innan du ger dig iväg på skotern

• Styrstål – kontrollera och byt om de är nedslitna.
  • Variatorrem – kontrollera att remmen är i bra skick, annars byt.
  • Mattan – kontrollera skick och spänning.
  • Ta med extra tändstift och en extra variatorrem på turen

Fredrik Lilliehöök, produktchef snöskoter, 063-16 15 42, fredrik.lilliehook@svedea.se

Svedea är ett nischat bolag med en tydlig ambition: Att bli nummer ett i de marknadssegment där bolaget är verksamt.Högt engagemang, starkt kundfokus och en passion för försäkring karakteriserar Svedea. Bakom bolaget står International Insurance Company of Hannover SE, helägt dotterbolag till ett av världens största återförsäkringsbolag – Hannover Re.

Svedea erbjuder:

Båtförsäkring
Vattenskoterförsäkring
Mc-försäkring
Skoterförsäkring
ATV-försäkring
Försäkring för begagnade bilar
Företagsförsäkring

Just nu kan det ta något längre tid.
Varmt välkommen att ringa oss.
Vi besvarar dina frågor om allt som rör försäkringar och mer därtill.
Mina sidor kan du logga in för att se dina försäkringar, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.