2020-12-10

Centralbageriet i Gävle får Småföretagarstipendiet från Svedea

Småföretagarstipendiet är Svedeas sätt att uppmärksamma en utsatt grupp som i många fall tvingas se sina livsverk svaja under pandemin. Drygt 4 000 hårt pressade företagare har sökt stipendiet hittills under året. Anna Karlsson och anrika Centralbageriet i Gävle är den sjätte mottagaren av bidraget på 25 000 kr.

Det 105-åriga bageriet mitt emot centralstationen i Gävle är stadens äldsta och har varit i Anna Karlssons släkts ägo sedan 1967. De senaste goda åren fick ett abrupt slut då coronapandemin spred sig och många kunder slutade komma.

– Vid årets början såg vi ljust på framtiden, men covid-19 förändrade förutsättningarna. När företagen började ställa in sina möten och allt fler började jobba hemifrån försvann en stor del av våra kunder. Småföretagarstipendiet kom som en skänk från ovan och bidrar till att vi kan undvika permitteringar, säger Anna Karlsson, Centralbageriets ägare.

– Det gör ont att se så många företagare som tvingas kämpa under rådande förhållanden. Verksamheter som förutsätter att människor kan mötas är de som drabbas hårdast – som butiker, restaurangnäringen, kultur- och sportevenemang. Anna och Centralbageriet är bara ett exempel, men jag tror att deras inarbetade namn och skicklighet kommer att ta dem igenom den här svåra perioden, säger Jonas Nilsson, chef direktaffär företag på Svedea.

Årets sista stipendium

Företagarstipendiet är totalt på 175 000 kr och delas ut 7 gånger under året med 25 000 kr per månad. Än återstår ett stipendium att ansöka om.

– Det stora gensvaret har visat hur stort behovet av ekonomisk stöttning är för våra småföretagare under året. Vad många inte vet är att småföretagarna står för hälften av alla i den privata sektorn och spelar en avgörande roll för sysselsättningen i landet. Nu hoppas jag att så många som möjligt tar chansen och söker årets sista stipendium senast den 31 december, säger Jonas Nilsson.

Småföretagarstipendiet nr 7
Sök Småföretagarstipendiet senast 31 december. Tidigare stipendiater och ansökningsformulär finns här.

Christina Almtun

Affärsområdeschef företag