2023-01-25

Blerim i Laholm tog hem Svedeas stipendium på 100 000 kronor!

För sitt engagemang, entreprenörskap och passion utses Blerim Rrahmani, Cykelvård i Laholm, till årets mottagare av Småföretagarstipendiet.

Under ett direktsänt event tisdag den 24 januari tillkännagavs vilken företagare som får Småföretagarstipendiet 2022. Slutlig vinnare och mottagare av 100 000 kronor blev en riktig entreprenör och eldsjäl.

– När Blerim Rrahmani var liten hade hans föräldrar inte råd att köpa honom en cykel. Sedan dess har han drömt om att inget barn ska behöva uppleva detsamma. Det var starten på ett entreprenörskap och driv som bland annat ledde fram till hans cykelföretag. En hållbar affärsidé som ger nytt liv åt begagnade cyklar som alla ska ha råd med, säger Jonas Nilsson, chef företag direktaffär på Svedea.

– Att jag tack vare mitt driv, engagemang och entreprenörskap med ett företag i Laholm fick stipendiet är helt underbart. Jag hoppas att det kan inspirera många andra! Stipendiesumman tänker jag använda till att utveckla och utbilda min personal, samtidigt som jag själv fortsätter utvecklas som ledare. Jag kommer även att donera en del till Majblomman som gör ett fantastiskt arbete, säger Blerim Rrahmani, mottagare av Småföretagarstipendiet 2022.

Föreläsning av Tom Flumé

Ett av inslagen under eventet var en inspirerande föreläsning av entreprenören Tom Flumé, som själv tilldelats Småföretagarstipendiet 2021. Han är grundare av hudvårdsföretaget Moss & Noor samt numera även känd som vinnare av The Apprentice Sverige.

– Blerim är verkligen en värdig mottagare av Småföretagarstipendiet. Han har drivits av en idé sedan han var liten och orubbligt arbetat för att förverkliga den. En entreprenör ut i fingerspetsarna som visar hur långt tron på en dröm och en stor dos engagemang kan bära, säger Tom Flumé, tvålentreprenör bakom varumärket Moss & Noor.

Fler än 1 000 ansökningar

– Jag vill rikta ett stort tack till alla de som sökt Småföretagarstipendiet under hösten! Vi har läst mängder med fina motiveringar och hade gärna belönat alla om vi kunnat. Ett särskilt tack till Jessica Lönnqvist, ReShape och Olof Guldbrandsson Kolthoff, Allgreen Hydrofarming som lyckades ta sig ända till final. Båda kommer att belönas med fina tröstpriser, säger Jonas Nilsson.

Här kan du läsa mer om Småföretagarstipendiet.

Jonas Nilsson

Chef, företag – direktaffär