Båtstipendiet hjälper kvinnor att bli tryggare båtförare

Att det är männen som står till rors framgick tydligt i den båtlivsundersökning som Svedea genomförde tidigare i år. För att bidra till ökad jämställdhet till sjöss och för att öka säkerheten ombord utlyser Svedea nu ett stipendium som ger åtta kvinnor möjlighet att gå en intensivkurs i att köra och handha båt.

Åtta av tio män väljer att själva stå bakom rodret. Hälften av dem tror dessutom inte att deras partner klarar att föra båten tillbaka i hamn om de själva skulle drabbas av en olycka. Det visar Svedeas båtlivsundersökning 2015. Som ett bidrag till ett mer jämställt båtliv utlyser Svedea nu ett stipendium som ger åtta kvinnor möjligheten att lära sig grunderna i båthandhavande och manövrering.

– Vi vill sätta ljuset på den ojämställdhet som råder i båtlivet och visa att kvinnor är precis lika lämpade som män när det gäller att manövrera en båt. Alla vinner på att fler ombord kan stå till rors, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring hos Svedea.

– Båtlivet är för mansdominerat och det är utmärkt att Svedea vill bidra till att kvinnorna kliver fram, säger Karl Nordström, VD på Sjöklar Kustakademi. Många krafter behöver samverka om vi ska nå en ökad jämställdhet på sjön.

Båtstipendiet lanseras i samband med Båtmässan i Stockholm. Stipendiet är öppet för ansökan mellan 27 februari och 12 april 2015 och ger åtta kvinnor möjlighet att kostnadsfritt delta i en intensivkurs i båtmanövrering. Utbildningen genomförs tillsammans med båtutbildningsföretaget Sjöklar Kustakademi den 23–24 maj. Ansökan till stipendiet kan göras på svedea.se/batstipendiet.

Göran Södergren, produktchef båtförsäkring, 08-790 03 11, goran.sodergren@svedea.se

Just nu kan det ta något längre tid.