Med direktreglering slipper du ligga ute med pengar för veterinärbesöket – vi på Svedea betalar din ersättning direkt till djursjukhuset eller kliniken. Du överlåter helt enkelt till kliniken att ansöka om ersättning i ditt ställe och betalar bara självrisk och de delar av behandlingen som eventuellt inte ersätts av försäkringen innan du åker hem.
Så här direktreglerar du
Meddela så fort som möjligt djursjukhusets/klinikens personal att du vill direktreglera. Du behöver ha med dig ditt försäkringsnummer.
När behandlingen är klar kontaktar djursjukhuset/kliniken oss och vi räknar ut hur mycket du ska betala på plats (självrisk och eventuella avdrag). Resten betalar vi direkt till djursjukhuset/kliniken.
När det inte går att direktreglera
Både vi på Svedea och djursjukhuset/kliniken måste ibland säga nej till direktreglering. Det kan bland annat bero på:
Tiden på dygnet (direktregleringens öppettider: vardagar 08.00–17.00)
Att försäkringen inte är betald
Veterinärmedicinska orsaker (t.ex. medfödda sjukdomar, veterinärvård av valp eller hund som har särskilt villkor i försäkringen)
I de fall det inte går att direktreglera betalar du hela kostnaden till djursjukhuset/kliniken och skickar sedan in en skadeanmälan till oss.
För veterinärer: Så här gör du om kunden vill direktreglera
Mejla journalutdrag, kvitto samt eventuella övriga handlingar som vi behöver för att bedöma skadan till oss. Märk allt med kundens försäkringsnummer och personnummer samt hundens namn.
Vi återkommer sedan till dig så snabbt som möjligt via mejl. Om vi godkänner direktregleringen tar du bara betalt av kunden för den del vi inte ersätter.
Vi betalar sedan resterande belopp direkt till er på djursjukhuset/kliniken.