En vattenskada kan som sagt bli en dyrköpt erfarenhet, inte minst på grund av tiden det kan ta innan verksamheten åter kan komma igång. Därför är det bra att om du skaffar dig kontroll över hur din lokal ser ut och hur du säkrar den på bästa sätt. Vet du t ex var du stänger av det inkommande vattnet? Det kan bli en avgörande kunskap. Se till att avlopp och avrinningsvägar, golvbrunnar och eventuell takavvattning är rena från hinder. Se även till att det finns sanitetsbehållare på toaletter så inget oönskat spolas ned.
Se till att ytskikten är hela och att inga sprickor finns i golv- och väggmattor. Har du lagervaror så bör de stå minst 10 cm ovanför golvnivå. Ju längre ned i huset varorna står, desto viktigare är detta. Hyr ni lokalen och tänker göra egna vatteninstallationer så följ den standard som branschen satt. Det kan bli en försäkringsfråga om något händer. Vet du i vilket skick ert yttertak är? Se till att få fastställt underhåll hos er hyresvärd eller fastighetsägare.
Allting åldras, även en företagslokal. Försök därför få en bild av hur gamla ledningarna är i byggnaden. Gamla ledningar och slitna golv- och väggskikt kan förr eller senare orsaka en vattenskada. Försök därför i möjligaste mån att ersätta gamla ledningar och renovera gamla våtutrymmen. En reparation är ju ofta billigare än en vattenskada. Detta bör ju även ligga i din hyresvärds eller fastighetsägares intresse, så inled gärna en dialog.
Är skadan redan ett faktum så behöver du anlita kompetent hjälp och i dessa fall kan kostnaderna rusa iväg om ni inte anlitar hjälp med rätt behörighet. Se därför till att alltid anlita personal som är speciellt utbildad och som är insatta i de regler som gäller för VVS-arbeten och våtutrymmen. Det är också viktigt för garantiansvaret att de du anlitar följer de anvisningar som materialleverantören fastställt.