En undersökning som Svedea genomfört bland sina företagskunder visar att nästan hälften har obefintlig eller mycket dålig beredskap om man skulle drabbas av illvilliga skriverier i sociala medier. Det innebär att väldigt många företag är utsatta – om skadan är framme. Läs igenom våra råd, så är du bättre rustad för negativ publicitet om ditt företag.
Facebook, Instagram och andra sociala medier kan vara utmärkta och kostnadseffektiva kanaler att marknadsföra företaget i. Men lika mycket som en positiv kommentar kan betyda, lika illa kan effekten av ett negativt inlägg vara. Snarare värre. Det är en viktig insikt om du är aktiv i sociala medier.
Är du medveten om riskerna blir det också enklare att tackla skadan om den händer. Föreställ dig värsta tänkbara scenario för just ditt företag och skriv ner vilka åtgärder ni ska vidta. Se mer i checklistan längre ner.
Det finns många exempel på hur man inte ska bemöta negativ kritik i media. Även bland världens största mest kända företag blir det fel ibland. Inte minst gäller detta sociala medier, där ett inlägg på kort tid kan spridas vidare till tusentals – eller fler. Det kan få allvarliga följder om det inte bemöts på rätt sätt.
Att försöka dölja eller förneka att något ofördelaktigt faktiskt är sant är en dålig strategi. Sanningen kommer fram förr eller senare. Det är bättre att ta tjuren vid hornen och ta tag i problemet så fort som möjligt. Om något fel begåtts från företagets sida – förklara att ni tar allvarligt på det inträffade och ska åtgärda felet snarast möjligt.
Om du blivit oskyldigt anklagad för något gäller samma sak. Bemöt anklagelsen snabbt och sakligt i samma kanal. Får du stöd från kunder eller partners stärker det din kommentar.
Följ upp krisscenariot företaget hamnade i. Hur uppstod krisen? Kunde ni ha förberett er bättre? Hur skötte ni kommunikationen med era kritiker? Hur bemötte ni dem? Var ni sanningsenliga eller försökte ni glida undan kritiken? Eller lade ni helt enkelt ”locket på” och sa ingenting?
En kris kan bli en dyrköpt erfarenhet, men hanterad på rätt sätt kan den utgöra en bra grund för framtida händelser. Att ta fram en plan för krishantering och kriskommunikation är en bra idé, även för det lilla företaget.
Ange dina uppgifter nedan och börja räkna.