Sök på Svedea.se

En man desinficerar ett rum från ohyra

Nya lokaler kräver nya möbler – men se upp för vägglössen!

Att köpa möbler second hand till din nya lokal kan vara en god affär, både för plånboken och klimatet. Var bara försiktig så du inte får med dig en och annan objuden hyresgäst, något som kan skapa dyra saneringskostnader och i värsta fall tvinga kontoret att ha stängt. Här tipsar vi dig om vad du bör tänka på för att undvika vägglöss.

Vi reser idag allt mer, både privat och i jobbet. Men i takt med att reseindustrin blomstrar ökar även risken att få med sig vägglöss i resväskan eller i de nyinköpta möblerna till kontoret. Här listar vi några saker som man kan tänka på, både vid hemkomsten från en resa och när man har köpt en begagnad möbel. 

När du är ute och reser

När du kommer hem från en resa

Så undviker du vägglöss vid köp av begagnade möbler

Försäkra ditt företag

Organisationsnummer

Vad ska jag göra om mitt kontor drabbas?

Om du hyr lokalen så kontakta fastighetsvärden/ hyresvärden. De ska, i de flesta fallen, stå för saneringskostnaden. Detta ska framgå i hyresavtalet. Äger du byggnaden så kontakta ditt försäkringsbolag. Tänk dock på att lägga till sanerings- och husbocksförsäkring i din försäkring, då ingår bekämpning av skadedjur i den byggnad eller lokal som är försäkrad.

Författare: Julie Castaing

Julie kommer från en riktigt god familj – uppvuxen på sin mammas konditori lärde hon sig inte bara ett och annat om bakelser utan också hur det är att driva företag. Idag jobbar hon som skadereglerare mot grupp- och företagsförsäkringar på Svedea. Julie är en riktig tävlingsmänniska och sportar allt mellan simning och boxning. Mellan passen gillar hon att resa och laga mat.

Facebook

Instagram