Affärsplan

En affärsplan är i grunden beskrivning hur din affärsidé kan översättas i ett antal affärsmål. Den ska även visa på genomförbarheten och planen för att uppnå dina mål och kan även innehålla information om er organisation eller teamet. För nystartade företag är denna plan ett verktyg för att locka finansiärer eller andra som du anser viktiga för din verksamhet. Här kommer tips på hur du skapar din egen affärsplan.

 

Varför behövs en affärsplan?

Alla som startar ett företag har en affärsidé som de vill förverkliga. Men idén behöver formuleras och struktureras för att väcka intresse hos t ex banker eller andra relevanta personer. Där kommer affärsplanen in. I affärsplanen beskriver du din affärsidé, hur du har tänkt att den ska genomföras, hur din marknad ser ut och den budget och kalkyl du tagit fram. Att göra den är dessutom bra i och med att den får dig att skärskåda och kanske förbättra dina planer innan de presenteras.

En affärsplan – många delar

En affärsplan är i praktiken din beskrivning av dig själv och din affärsidé. Men för att ge den tyngd bör du även har svar på ett antal frågor som du kan se här:

Om dig och företaget

Börja med att beskriva din affärsidé, din produkt eller tjänst. Vem är kunden och varför ska de köpa av dig? Berätta sedan kort om dig själv, dina erfarenheter etc. Nu kan du gå in mer på djupet. Börja att beskriva mer detaljerat vad som skiljer din produkt eller tjänst från andra – prisnivå, funktion, tillverkning, framtidsscenario. Hur ser din marknad ut, ska du vara lokal eller rikstäckande, hur attraherar du kunder? Därefter tittar du på konkurrenterna, vilka är deras styrkor och svagheter? Hur ska du synas, särskilja dig och få kunder? Nu lite formalia. Vilken typ av företag har du startat, ett aktiebolag, enskild firma eller annan firmaform? Var ska du driva firman, hemifrån eller hyra lokal? Vad behöver du för att starta verksamheten, ett lager, maskiner eller andra inventarier? Denna del ska du till sist komplettera med en målbild. När tänker du starta din verksamhet och var befinner du dig om t ex 5 år? Gör sedan en SWOT-Analys (strengths, weaknesses, opportunities, threats). Med denna skriver du ned vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot du kan se. Denna analys kan hjälpa dig att se svagheter och hot i tid och ta tillvara på styrkor och möjligheter.

Om företagets ekonomi

Börja med att upprätta en budget som visar de intäkter och kostnader som du beräknar. De redovisar du sedan i en resultatbudget, dvs dina uppskattade kostnader och intäkter per år. Du gör sedan en likviditetsbudget som är en plan för kassaflödet i ditt företag, en kapitalberäkning som uppskattar hur mycket kapital du behöver och om du tänkt att finansiera verksamheten via t ex banker, ALMI eller kanske starta-eget bidrag?

Så fungerar företaget och når sina mål

En affärsmodell och en affärsplan kan vara bra att göra. Affärsmodellen beskriver hur ditt företag ska fungera medan affärsplanen beskriver hur företaget ska nå det målet. En affärsplan är en plan med tider och aktiviteter för hur målet ska nås, men är samtidigt är helt beroende av affärsmodellen i och med att den beskriver målet.

Vi kan ge ditt företag ett företagsskydd som du skräddarsyr själv. På så sätt betalar du inte för något du inte behöver och kan alltid känna dig säker på att det som betyder mest är bäst skyddat.

Prata
med
oss!
Kontakta oss som du vill
Chatta med oss
Just nu är det ingen kötid
Ring oss
Just nu är det ingen kötid
Bli uppringd
Mejla oss
Vi svarar normalt inom en arbetsdag.
Varmt välkommen att ringa oss. Vi besvarar dina frågor om allt som rör försäkringar och mer därtill.
Mina sidor kan du logga in för att se pågående fakturor, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.
Fyll i ditt telefonnummer så ringer vi dig nästkommande vardag
Mina sidor kan du logga in för att se pågående fakturor, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.