Så fungerar direktreglering
Med direktreglering betalar Svedea ersättningen direkt till djursjukhuset eller kliniken. Du behöver därför inte ligga ute med pengar för veterinärbesöket. Kliniken sköter ansökan om ersättning åt dig, och du betalar bara självrisken och eventuella kostnader som försäkringen inte täcker innan du åker hem.
Så här direktreglerar du
- Meddela så fort som möjligt djursjukhusets/klinikens personal att du vill direktreglera. Du behöver ha med dig ditt försäkringsnummer.
- När behandlingen är klar kontaktar djursjukhuset/kliniken oss och vi räknar ut hur mycket du ska betala på plats (självrisk och eventuella avdrag). Resten betalar vi direkt till djursjukhuset/kliniken.
När det inte går att direktreglera
Både vi på Svedea och djursjukhuset/kliniken måste ibland säga nej till direktreglering. Det kan bland annat bero på:
- Tiden på dygnet (direktregleringens öppettider: vardagar 08.00–17.00)
- Att försäkringen inte är betald
- Veterinärmedicinska orsaker (t.ex. medfödda sjukdomar, veterinärvård av valp eller hund som har särskilt villkor i försäkringen)
I de fall det inte går att direktreglera betalar du hela kostnaden till djursjukhuset/kliniken och skickar sedan in en skadeanmälan till oss.
Information för veterinärer
Så här gör du om kunden vill direktreglera:
- Mejla journalutdrag, kvitto samt eventuella övriga handlingar som vi behöver för att bedöma skadan till oss. Märk allt med kundens försäkringsnummer och personnummer samt hundens namn.
- Vi återkommer sedan till dig så snabbt som möjligt via mejl. Om vi godkänner direktregleringen tar du bara betalt av kunden för den del vi inte ersätter.
- Vi betalar sedan resterande belopp direkt till er på djursjukhuset/kliniken.