Om det är vinterväglag mellan 1 december och 31 mars måste du använda vinterdäck. Däcken du byter till måste även ha minst 3 mm mönsterdjup.
Mer om vilka tider som gäller för däckbyteFriktionsdäck, eller allrounddäck, är dubbfria vinterdäck. De har bra grepp på snö men något sämre grepp på is. Fördelen med friktionsdäck är att de inte sliter lika mycket på vägarna som dubbdäck. Även om de kan användas året om så bör du inte köra med friktionsdäck vid sommarväglag. De har inte lika bra grepp och är inte lika trafiksäkra som sommardäck.
Dubbdäck har bättre grepp på is och hårdpackad snö. Nackdelen är att däcken har sämre väggrepp och längre bromssträcka på torra asfaltsvägar. Inom vissa områden råder dock dubbdäcksförbud och mellan 16 april–30 september är det dubbdäcksförbud om det inte under denna period förväntas, eller är vinterväglag.
Om du bara byter däck på några av hjulen, är det viktigt att du byter båda framdäcken eller båda bakhjulen samtidigt. Däck på samma axel ska ha samma mönsterdjup. Det är viktigt att bakdäcken har bäst grepp för att undvika bakvagnssladd. Har du köpt två nya däck ska de därför monteras på bakaxeln.
För att vara helt säker på att inget hjul lossnar efter ett hjulbyte ska du efterspänna bultarna. Detta ska du göra när du kört fem till tio mil med de nya hjulen.
Slitna däck ger sämre köregenskaper och ökar risken för vattenplaning. Därför ska du kontrollera mönsterdjupet med jämna mellanrum. Däcken slits naturligtvis för att de används, men det finns saker du kan göra för att de ska hålla längre:
Rätt däck för rådande väglag är viktigt. Att du har rätt försäkring också.