Sök på Svedea.se

2016-07-08

Viktigt med försäkring även för sommarjobbare

Sommartider betyder högsäsong för tillfällig arbetskraft. Med personal som inte är lika van vid arbetet ökar risken för skador och Svedea uppmanar därför småföretagare att se över sitt försäkringsskydd.

Juli är här och högsommar innebär även högsäsong för tillfällig arbetskraft, inte minst på lite mindre företag som till exempel caféer eller glasskiosker. Fler än hälften av småföretagen har inte kollektivavtal och det kan då vara bra att se över sitt försäkringsskydd och hur det till exempel gäller för sommarpersonalen.

– Under perioder med tillfällig arbetskraft ökar ofta risken för skador. Det beror på att sommarjobbare eller annan tillfällig personal ofta inte är lika vana vid och insatta i jobbet, till exempel när det gäller rutiner och säkerhetsföreskrifter. Vi rekommenderar att man som småföretagare ser över försäkringen i samband med att man tar in tillfällig arbetskraft för att vara säker på att både verksamheten och personalen har ett bra skydd, säger Jonas Nilsson som jobbar med företagsförsäkring för småföretag hos Svedea.

– Vi antar att de flesta företag månar om sina anställda och därför ser till att de har ett bra försäkringsskydd under sin arbetstid, till exempel genom att ha en kollektiv olycksfallsförsäkring. Men vi rekommenderar också att man själv hör med sin arbetsgivare vad som gäller om man skulle råka ut för en olycka på jobbet, säger Jonas Nilsson.

Jonas Nilsson, 08-790 03 47, jonas.nilsson@svedea.se

Anders