Tre viktiga tips inför skoterpåsken

Påskhelgen är för många säsongens sista skoterhelg. Men det är också en helg då skoterolyckorna ökar med svaga isar och tunt snötäcke som de stora farorna. Här får du tre bra tips som gör skoteråkningen säkrare.

Påsken är en riktig skoterhelg och för många skoteråkare en härlig avslutning på säsongen. Men tyvärr sker också en hel del skoterolyckor under påskdagarna. Enligt statistik från Svedea sker mer än 90 % fler skoterolyckor skärtorsdagen till annandag påsk än motsvarande veckodagar under övriga skotersäsongen. De stora farorna är isar på sjöar och vattendrag som börjar ge med sig men också att snötäcket börjar bli tunnare.

– Nu bör man undvika att köra skoter på isar så långt det är möjligt och i annat fall noga kontrollera isens tjocklek innan man ger sig ut. Det är även bra att köra försiktigare rent generellt eftersom snötäcket blir tunnare och risken att köra på en sten eller stubbe ökar. Dessutom är snön av annan karaktär jämfört med tidigare på säsongen, säger Fredrik Lilliehöök, produktchef för snöskoterförsäkring på Svedea.

Tre viktiga skotertips

• Om du måste köra på isar – kontrollera tjockleken noga innan du ger dig ut
  • Kör försiktigt och läs av terrängen ordentligt om du kör där det inte är spårat eftersom risken att köra på stubbar och stenar ökar när snötäcket blir tunnare
  • Undvik sluttningar och drivor där det är risk för lavin

Fredrik Lilliehöök, produktchef snöskoterförsäkring, 0696-170 42, fredrik.lilliehook@svedea.se

Svedea erbjuder:

Båtförsäkring
Vattenskoterförsäkring
Mc-försäkring
Skoterförsäkring
ATV-försäkring
Bilförsäkring
Företagsförsäkring
Hundförsäkring
Kattförsäkring

Vi svarar normalt inom 1 arbetsdag
Varmt välkommen att ringa oss.
Vi besvarar dina frågor om allt som rör försäkringar och mer därtill.
Mina sidor kan du logga in för att se dina försäkringar, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.