2017-04-24

Svedeas mc-försäkring kommer bäst ut i prisjämförelse

Varje år presenterar mc-tidningen BIKE en omfattande försäkringsjämförelse där de bland annat har undersökt vad det kostar att försäkra fjorton motorcyklar hos åtta olika bolag. I årets jämförelse erbjuder Svedea det lägsta priset på helförsäkring för cirka hälften av motorcyklarna. Räknar man bort de mest extrema hojarna har Svedea det bästa priset i tre fall av fyra.

I tidningen BIKEs stora prisjämförelse, som finns med i aprilnummet, ges en överblick över priser, självrisker och andra krav kopplade till mc-försäkring. BIKE har bland annat jämfört vad det kostar att försäkra sju nya och sju begagnade motorcyklar hos åtta olika bolag. Det är en omfattande jämförelse där man tittat på halv- och helförsäkring och visar pris både för unga och äldre förare boende i stad och på landsbygd. I cirka hälften av fallen är det förmånligast att helförsäkra motorcykeln hos Svedea. Undantar man supersporthojarna är Svedea det mest förmånliga alternativet i tre fall av fyra (36 av 48).

– Att vi kommer ut så bra i BIKE:s stora undersökning känns väldigt roligt. Vi har ända sedan start haft som mål att hålla en tydlig och rättvis linje i vår prissättning för att ge kunderna en riktigt bra försäkring till ett bra pris. Det man kan se i undersökningen är att det finns väldigt stora skillnader i branschen både i pris och i innehåll. Så för mc-ägaren kan det verkligen löna sig att se över sin försäkring, säger Stefan Karlsson, produktansvarig för mc-försäkring på Svedea.

Svedea har idag närmare 80 000 hojåkare som kunder. Förutom den vanliga mc-försäkringen erbjuder bolaget även märkesförsäkring för Kawasaki, Honda, Yamaha, Moto Guzzi, Gilera, Aprilia, Vespa och Piaggio. Svedea levererar också försäkring till BMW MC-klubben som är en av Sveriges största mc-klubbar och samarbetar med Sveriges MotorCyklister (SMC).

Stefan Karlsson, produktansvarig mc-försäkring, 08-790 03 17, stefan.karlsson@svedea.se