Sök på Svedea.se

Det är lätt att bli överraskad av löst grus i en kurva.

2022-04-12

Svedea varnar hojåkare för löst grus på vägarna

Ett återkommande, men dystert, vårtecken är allt löst grus som ligger kvar på vägarna sedan vinterväghållningen. Just löst grus på asfalt är en av de största riskerna med att köra mc enligt mc-ägarna. Det visar Svedeas årliga kundundersökning Mc-kollen även 2022.

En av de viktigaste frågorna som ställs i Svedeas kundundersökning Mc-kollen* handlar om vilka som är de största riskerna med mc-körning. Under alla år frågan har funnits med svarar minst två tredjedelar "grus på asfalt".

– Att löst grus är en betydande risk visar även olycksstatistiken. Enligt SMC, Sveriges MotorCyklister, uppger var fjärde hojåkare som skadats allvarligt att grus bidragit till olyckan. Och just nu är vi inne i den mest olycksdrabbade perioden på hela året. Ungefär hälften av alla grusolyckor sker under mars, april och maj, säger Stefan Karlsson, affärsansvarig för mc på Svedea.

Grusrisk året runt

Vägverket ansvarar för att allt grus efter vinterväghållningen ska vara uppsopat senast 31 maj. Men tyvärr dyker nytt grus upp på vägarna i form av rester från lagningar, lastbilar som tappar grus från flaken och grus som sprätts ut från vägrenen till vägbanan.

– Runt påsk är det många som plockar fram sina hojar för en premiärtur. Det är en riskfylld tid av flera skäl. Förutom gruset finns många potthål och vägsprickor till följd av tjälskador på vägbanan. Dessutom är det ett tag sedan vi hojåkare var ute på vägarna och är lite allmänt ringrostiga efter vinteruppehållet, säger Stefan Karlsson.

Svedeas tips inför hojpremiären

• Håll ögonen öppna och kör långsamt, särskilt i kurvor. Utgå från att det fortfarande finns kvar massor av grus från vinterväghållningen.
  • Rapportera gärna särskilt problematiska vägsträckor till Trafikverket.
  • Varna andra hojåkare för farliga vägpartier med Svedeas webbapp för rapportering av rullgrus.
  • Både du och bilisterna är ovana vid motorcyklar så här på vårkanten, så kör extra försiktigt till en början.
  • Kalla däck och fuktiga vägbanor är en riskabel kombination som är vanlig så här års. Glöm inte kolla lufttrycket efter vinterförvaringen, om du har nya däck, tänk på att de kan vara extra hala i början.
  • Det är alltid bra att fräscha upp körkunskaperna inför säsongen, ett tips är att gå avrostningskurs med till exempel SMC, Sveriges MotorCyklister.

* Mc-kollen 2022 skickades ut till samtliga mc-kunder i februari och fick närmare 16 000 svar. Rapporten finns här.

Stefan Karlsson

Affärsansvarig snöskoter, atv och mc

08-790 03 17 stefan.karlsson@svedea.se