Svedea startar hund- och kattförsäkring

Nu ger sig Svedea in i ytterligare en försäkringsnisch och tar sikte på den växande marknaden för hund- och kattförsäkring. Målbilden är att bli en betydande aktör men också att tillföra nytänkande inom området. Anders Mellberg, tidigare VD för Agria, är en av de strategiska rekryteringar som Svedea genomfört för denna satsning. Lansering kommer att ske under första halvåret 2015.

Hund- och kattförsäkring är ett växande försäkringsområde som i Sverige omsätter mer än 2 miljarder kronor årligen. En alltmer utvecklad veterinärvård i kombination med att fler hund- och kattägare väljer att försäkra sina djur bidrar till tillväxten.

– Både nischen och marknadsläget passar oss och därför väljer vi att göra den här satsningen säger Pär Pettersson, VD på Svedea. Mycket känns igen från våra andra nischområden. Det gäller att kunna djur och försäkring, känna djurvärlden och göra skillnad för kunderna.

Anders Mellberg, som under 20 år var VD för marknadsledaren Agria, är en av de nyckelpersoner som rekryterats för att utveckla hund- och kattförsäkring på Svedea.

– Jag har arbetat med djurfrågor under större delen av mitt yrkesliv, nu senast som ordförande i Svenska Ridsportförbundet. Att få vara med om att utveckla ännu ett bolag inom djurförsäkring känns fantastiskt roligt. Svedea kommer definitivt att tillföra något nytt inom hund- och kattförsäkring, säger Anders Mellberg

Arbete med organisationsuppbyggnad, utveckling av produkter och försäkringssystem pågår. Lansering kommer att ske under första halvåret 2015.

– Vi vet att vi kan tillföra något nytt och kommer att erbjuda både djurägarna och djursjukvården nya produkter och lösningar. Målsättningarna är högt ställda och vi kommer att kombinera tung erfarenhet med starkt engagemang och entreprenörskap för att vinna marknadens förtroende, säger Pär Pettersson.

Pär Pettersson, par.pettersson@svedea,se, 08-790 03 01
Anders Mellberg, anders.mellberg@svedea.se, 070-106 32 00

Just nu kan det ta något längre tid.