2022-06-03

Svedea presenterar ny kull båtstipendiater!

Helgen 21–22 maj genomfördes Båtstipendiet för kvinnor för sjunde gången. Bakgrunden till att Svedea instiftade stipendiet 2015 var att bidra till ökad jämställdhet till sjöss och uppmuntra fler kvinnor att själva framföra båten.

Att köra båt är bland det roligaste som finns, det tycker de flesta som får chansen. Svedeas årliga kundundersökningar visar dock att jämställdheten ombord kunde vara betydligt bättre. Med Båtstipendiet vill bolaget stimulera till att fler kvinnor tar plats bakom rodret och ger varje år åtta stipendiater chansen att framföra båt i hög fart och träna med erfarna instruktörer.

– Det är alltid lika roligt att få återkoppling från våra båtstipendiater efter en helg tillsammans. Att det finns en stark vilja att lära sig tilläggning, att ta vågor i hög fart, navigering och mycket annat är uppenbart. I våra undersökningar ser vi faktiskt en svag förbättring av jämlikheten ombord och vi vill gärna tro att vi bidragit till den, säger Göran Södergren, affärsansvarig båt på Svedea.

Båtstipendiet genomfördes i Stockholms skärgård den 21–22 maj och omfattade en kostnadsfri intensivutbildning inklusive manöverintyg. Åtta stipendiater plus Svedeas representant Emilia Jemide deltog samt instruktörerna Christoffer Bilman från Navigationsgruppen och Emma Lagerström från Svedea.

– Det är fantastiskt kul att få vara med när engagemanget är så otroligt högt och det riktigt glöder av entusiasm om eleverna. Utvecklingskurvan har verkligen gått spikrakt uppåt. Från att en del knappt vågat ta ratten till att efter bara ett par timmar utföra perfekta undanmanövrar i 30 knop och navigera som om de aldrig gjort något annat. Riktigt stolta är vi, säger Emma Lagerström, skadereglerare båt på Svedea.

Ansökningsperioden för Båtstipendiet 2023 öppnar under hösten.

Göran Södergren

Affärsansvarig båt & vattenskoter