Svedea och båtdelningsföretaget Skipperi lanserar försäkring för enklare båtuthyrning

Skipperi, störst i Norden inom båtdelning, har tillsammans med Svedea tagit fram en helt ny båtförsäkring. Den försäkrar båten vid uthyrning och ingår i hyran, oberoende av vilken grundförsäkring båtägaren har.

Under de senaste två åren har intresset för livet till sjöss ökat kraftigt och många har blivit nyblivna båtägare. Båtintresset och ett ökat intresse för delningsekonomi har gjort att fler har fått upp ögonen för nya sätt att få njuta av båtlivet – och det är här Skipperi kommer in i bilden.

– Skipperi arbetar för att göra båtlivet tillgängligt för alla. I alla våra tjänster vill vi sänka trösklarna till båtlivet. Det handlar om att påverka attityder till att ständigt utveckla nya lösningar som underlättar båtlivet och i det här fallet handlar det om en smidig försäkringsprodukt. Vi söker oss till innovativa samarbetspartners som Svedea som också vill vara med och utveckla båtlivet, säger Axel Nordman, vd för Skipperi Sverige.

Båtförsäkringen ingår i hyran

En knäckfråga var hur båtar som hyrs ut ska försäkras. Den privata båtförsäkringen gäller inte förmedlad uthyrning utan måste kompletteras med krångliga tillägg. Tillsammans hittade Svedea och Skipperi en lösning.

– Vi delar Skipperis intresse för delningsekonomi som möjliggör att fler än bara båtägarna själva får ta del av båtlivet. Men genom att baka in båtförsäkringen i hyresavtalet betalar hyrestagaren försäkringspremie bara för just den tid båten hyrs. En smart och smidig lösning både för den som hyr ut och den som hyr, säger Göran Södergren, affärsansvarig för båt och vattenskoter på Svedea.

Skipperi båtförsäkring ingår vid all uthyrning genom Skipperi från och med 20 april 2022.

Göran SödergrenAffärsansvarig båt & vattenskoter08-790 03 11goran.sodergren@svedea.se