Sök på Svedea.se

Jubel på Svedea över fjärde förstaplatsen i rad. Nu har man nöjdast kunder oavsett bransch.

Jubel på Svedea över fjärde förstaplatsen i rad. Nu har man nöjdast kunder oavsett bransch.

2023-02-14

Svedea har Sveriges nöjdaste kunder, oavsett bransch!

Efter att Svenskt Kvalitetsindex (SKI) mätt kundnöjdheten i alla branscher 2022 står det klart: Svedea har de nöjdaste kunderna i landet.

Fyra år i följd är Svedea bolaget med Sveriges nöjdaste fordonsförsäkringskunder och toppar mätningen 2022 med en kundnöjdhet motsvarande 78,2. Vid en jämförelse med övriga branscher som SKI mäter framgår att Svedea inte bara har de nöjdaste kunderna inom försäkringar, man har högst omdöme – oavsett bransch.

– Vi visste redan i november att vårt resultat var fantastiskt bra och det bästa vi fått under de år vi varit med i SKI:s mätningar. Men vi fick vänta några veckor innan vi förstod hur bra resultatet faktiskt var. Nu har de sista branscherna redovisats och det visar sig att vi har de nöjdaste kunderna i hela Sverige, säger Jonas Roberts, vd för Svedea.

– Svedea har under de senaste åren varit framgångsrika med sitt kundnöjdhetsarbete. Det är de fyra senaste årens topplacering i SKI:s studie kring fordonsförsäkring ett bevis på. Samtidigt är det senaste årets kundnöjdhetsbetyg på 78,2 riktigt högt. Jämfört med andra aktörer i de många branschstudier som ingår i våra årliga mätningar, så får Svedea högst betyg. Ytterligare ett bevis på att man gör mycket rätt när det gäller att stärka kundupplevelsen, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.

Skadehantering och kommunikation framgångsfaktorer

Det mest kritiska skedet i kundresan för ett försäkringsbolag är när kunden drabbas av en skada. Det ställer naturligtvis krav på bolaget att leverera när något händer, men det är också viktigt att bygga långsiktiga relationer med kunderna under övrig tid.

– Här utmärker sig Svedea genom riktigt höga omdömen – både genom snabb och effektiv skadehantering, men även i den löpande kommunikationen med sina kunder. Man har lyckats förmedla bilden av sig som den personliga specialisten som kan sin sak. Det gäller såväl vid telefonsamtal, chattar och kundutskick med relevanta budskap, säger Johan Parmler.

– Vi är först och främst väldigt stolta över att ha de nöjdaste kunderna i vår egen bransch. Att dessutom vara bäst i landet sporrar oss ytterligare att fortsätta utveckla vårt kundnöjdhetsarbete. Den här positionen släpper vi inte i första taget, säger Jonas Roberts.

Fakta om SKI
SKI, Svenskt Kvalitetsindex, har i mer än trettio år studerat företag i ett dussintal branscher och vad som får kunder att känna sig nöjda. Genom att ställa frågor som belyser bolagens image, kundernas förväntningar och den upplevda kvaliteten på produkter och service bygger SKI en bild av hur bolagen uppfattas och varför. 

För mer information kontakta:

Facebook

Instagram