2013-12-06

Svedea försäkrar de bästa

Svedea är ny försäkringspartner till Svenska Ishockeyförbundet och försäkrar från och med oktober över 60 000 licensierade hockeyspelare. Avtalet som utformats i samarbete mellan Pensum, Svenska Ishockeyförbundet och Svedea innebär att Svedea tar ett viktigt kliv in på marknaden för idrottsförsäkringar.

Svenska Ishockeyförbundet har valt Svedea Specialförsäkring som partner för sin licensförsäkring. Det innebär att Svedea från och med oktober 2013 försäkrar alla spelare som ingår i ett lag med godkänd laglicens samt alla licensierade domare. I dagsläget finns det drygt 60 000 licensierade spelare och nästan 3 000 domare inom ishockey samt ca 1 000 licensierade inlinehockeyspelare.

– Vi ser fram emot samarbetet med Svenska Ishockeyförbundet som är ett första steg i vår satsning på idrottsförsäkringar. Vi hoppas kunna bidra på flera sätt, bland annat genom en effektiv hantering av skador men även genom att följa upp skadehistorik, dra slutsatser och ta fram information om vilka åtgärder som kan sättas in för att förebygga skador, säger Viktor Skalin som ansvarar för det nya kontot hos Svedea.

Svedea försäkrar från och med 1 oktober även alla barn upp till 10 år inom föreningar som är anslutna till Svenska Ishockeyförbundet.

– Det känns roligt att hitta en partner som brinner för det de gör på samma sätt som vi brinner för hockey. Dessutom har Svedea bra förutsättningar för att hantera skador och även möjlighet att hjälpa oss att utveckla våra skadeförebyggande åtgärder ytterligare vilket känns väldigt positivt, säger Mikael Lundström, tävlingschef på Svenska Ishockeyförbundet.

Licensförsäkringen är ett samarbete med Pensum i Stockholm som har jobbat med Svenska Ishockeyförbundet sedan 2009.

Viktor Skalin, underwriter Svedea Specialförsäkring, 08-790 03 52, viktor.skalin@svedea.se

Svedea är ett nischat bolag med en tydlig ambition: Att bli nummer ett i de marknadssegment där bolaget är verksamt.Högt engagemang, starkt kundfokus och en passion för försäkring karakteriserar Svedea. Bakom bolaget står International Insurance Company of Hannover Plc, helägt dotterbolag till ett av världens största återförsäkringsbolag – Hannover Re.

Mc-försäkring
ATV-försäkring