2013-10-29

Svedea erbjuder unik båtförsäkring i samarbete med RTC

Tillsammans med båtuthyrningsföretaget RTC har Svedea Båtförsäkring tagit fram en försäkring för de som brukar hyra ut sin båt. Försäkringen har förmånliga villkor anpassade till uthyrning och ersätter bland annat förskingring, det vill säga om den som hyr båten försvinner med den, vilket få bolag kan erbjuda. Försäkringen kan tecknas för båtar som hyrs ut via RTC från och med oktober 2013.

Svedea Båtförsäkring har inlett ett samarbete med båtuthyrningsföretaget RTC och  erbjuder nu en försäkring för de som brukar hyra ut sin båt. Försäkringen ger ett omfattande skydd och ägaren kan exempelvis få ersättning om båten förskingras, något som inget svenskt försäkringsbolag lämnar ersättning för i dag. För att göra det enkelt att hyra ut båten gäller försäkringen med samma villkor både när ägaren använder den och när den hyrs ut. Även självriskerna är desamma i båda fallen.

–  Ett av våra mål är att göra det enklare med båtförsäkring och nu kan RTC:s kunder hyra ut båten utan att behöva någon tilläggsförsäkring eller få förhöjd självrisk. Ett mervärde är att de inte heller behöver oroa sig för att den som hyr båten ska försvinna med den eftersom även förskingring omfattas av försäkringen, säger Göran Södergren, försäljningschef Svedea Båtförsäkring.

RTC hyr ut båtar runt hela Sveriges kuster, sjöar och kanaler och har funnits sedan 1968. De sysslar även med uthyrning i utlandet, men då som agenter åt andra företag. I Sverige hanterar företaget cirka 500 båtar.

– Det känns väldigt bra att kunna erbjuda kunderna en försäkring som passar för uthyrning, det gör det både säkrare och enklare för dem att hyra ut båten. I förlängningen kanske det till och med kan leda till att fler vill hyra ut sin båt, säger Lotta Rogner, VD på RTC.

Göran Södergren, försäljningschef Svedea Båtförsäkring, 08-790 03 11, goran.sodergren@svedea.se
Lotta Rogner, VD RTC, 08-571 459 00, info@rtc.se

Svedea Båtförsäkring är ett affärsområde inom Svedea, ett nischat bolag med en tydlig ambition: Att bli nummer ett i de marknadssegment där bolaget är verksamt.Högt engagemang, starkt kundfokus och en passion för försäkring karakteriserar Svedea. Bakom bolaget står International Insurance Company of Hannover Ltd, helägt dotterbolag till ett av världens största återförsäkringsbolag – Hannover Re.

Mc-försäkring
ATV-försäkring