2021-08-17

Svedea anställer digitalchef

Gustaf Ledin är ny CDO (chief digital officer) på Svedea. Gustaf har lång erfarenhet från telekombranchen och ledande roller inom digital transformation och affärsutveckling. Han tar plats i Svedeas ledningsgrupp med ansvar för bolagets digitala utveckling. Gustaf börjar på Svedea i augusti 2021.

Svedea fortsätter sin tillväxtresa och har därför rekryterat Gustaf Ledin som ny CDO. Gustaf kommer att leda arbetet med digital affärsutveckling samt fortsatt digitalisering av interna processer och Svedeas gränssnitt mot kunder och marknad.

– För att fortsätta växa i samma snabba takt som hittills behöver vi lägga ännu mer kraft på digital utveckling. Och då framför allt på digitalisering som är till nytta för våra kunder. Gustafs inställning till kund, affär och hans ”rakt-på-målet-attityd” tillsammans med hans yrkeserfarenhet kommer helt klart att stärka oss som bolag säger Jonas Roberts, vd på Svedea.

Gustaf är civilingenjör och har lång erfarenhet från telekombranschen, bland annat som Head of Digital Experience och Head of Business Transformation på Tele2 och innan dess som Product Manager för flera affärsgrenar inom Comviq. Närmast kommer han från egen konsultverksamhet.

– Det är en både spännande och härlig utmaning att komma till en för mig ny bransch och ett bolag med en tydlig kultur, engagerade medarbetare och supernöjda kunder. Jag har såklart en hel del att lära mig om försäkring men tror också att mina insikter från digital transformation inom telekom kan bidra med nya infallsvinklar, säger Gustaf Ledin.