Sök på Svedea.se

2017-11-13

Skoterkörning på första snön – stor risk för stubb- och stenkörning

Svedea har nu fått in de första anmälningarna om kollisioner med stubbar och stenar för den här säsongen. Men de lär inte vara de sista. För skoteråkare är kollision med stenar, stubbar och träd den absolut vanligaste skadeorsaken och det är också något som många förare ser som en stor risk.

Kollisioner med stenar, stubbar och träd toppar Svedeas skadestatistik när det gäller skoterförsäkring och i bolagets årliga kundundersökning ses det också som ett stort orosmoment. Av de drygt 4 000 skoterägare som deltagit har så många som 73 % angett att kollision med stubbar och stenar är en av de största riskerna med skoteråkning.

– Mer än hälften av alla våra skoterolyckor är just kollisioner med stenar, stubbar och träd och det är extra vanligt så här i början av säsongen när underlaget inte är det bästa. Tack och lov klarar man sig ofta med enbart fordonsskador vid den här typen av olycka men självklart tycker de flesta att det är trist att tvingas vara utan skoter ett tag för att få den reparerad, säger Fredrik Lilliehöök, produktchef för snöskoterförsäkring på Svedea.

Svedeas tre bästa tips för att undvika sten- och stubbkörningar

• Ta det extra försiktigt innan det första rejäla tövädret, eftersom snön bär sämre då.
  • Läs av terrängen ordentligt om du kör där det inte är spårat.
  • Håll lägre hastighet om leden är opreparerad.

Fredrik Lilliehöök

Produktchef snöskoter- och ATV-försäkring