Anna Kälvebrand flankerad av Elin och Nora. Foto: Ostmakeriet

2021-11-16

Ostmakeriet på Rindö får Svedeas stipendium!

Småföretagarstipendiet från Svedea vänder sig till företagare som hanterat pandemin på ett kreativt sätt. Årets andra stipendiat är Anna Kälvebrand och Ostmakeriet som framgångsrikt mötte krisen genom att utöka sortimentet med glasstillverkning.

Ostmakeriet på Rindö i Stockholms skärgård är kända för sin kvalitetsost tillverkad av färska råvaror från trakten. Verksamheten gick bra fram till coronakrisen drabbade Sverige våren 2020. Ostbeställningarna från återförsäljarna uteblev och nya idéer måste till för att rädda verksamheten.

– Man måste kunna vara flexibel, tänka om och tänka nytt. Vi älskar vår råvara, mjölk från Öster Grytinge Gård i södra Roslagen, och tänkte att med den som bas kan vi bredda verksamheten och börja tillverka glass. Den blev snabbt populär och vår glassmakare Elin lyckades till och med vinna ett silver i SM i Mathantverk med Rindö Lingonglass, säger Anna Kälvebrand på Ostmakeriet.

– Anna och hennes historia om hur Ostmakeriet anpassade sig efter nya förutsättningar och ställde om tillverkningen för att hitta en ny marknad är ett fantastiskt bra exempel på vad vi vill uppmuntra med Småföretagarstipendiet 2021. Nu får hon ett bidrag som kan hjälpa företaget att skala upp verksamheten och gå stärkta in i glassäsongen 2022, säger Jonas Nilsson, chef företag direktaffär, Svedea.

Två stipendier återstår

Ansökningsperioden för november månads stipendium pågår just nu och sträcker sig till 30 november. Därefter finns ytterligare en chans under december att få 25 000 kr som kan användas fritt.

Jonas Nilsson

Chef, företag – direktaffär