Nyhet! Svedea lanserar försäkring för privatägd lätt lastbil

Många av Svedeas kunder har efterfrågat en försäkring för privatägd lätt lastbil. Bolaget med Sveriges nöjdaste fordonskunder kan nu erbjuda en försäkring för bland annat pickuper, skåpbilar och lastbilsregistrerade personbilar.

Idag finns totalt cirka 585 000 lätta lastbilar i trafik i Sverige enligt SCB, vilket är en ökning med 30 % på tio år. Svedea har under årens lopp fått allt fler önskemål om att komplettera bilförsäkringen med en försäkring för lätt lastbil, vilket bolaget nu erbjuder sedan 1 mars 2020.

– Lätt lastbil är en fordonstyp som har ökat i popularitet även bland privatpersoner och vi vill förstås gå våra kunder till mötes. I synnerhet som vi blivit utsedda till försäkringsbolaget med nöjdaste fordonskunder 2019 av Svenskt Kvalitetsindex (SKI), säger Kivan Kaivanipour, produktchef för bilförsäkring på Svedea.

Fakta lätt lastbil

Lastbil är en fordonsklass som inrättats huvudsakligen för godstransport. Lätt lastbil får ha en totalvikt på max 3 500 kg och får köras med B-körkort. Exempel på lätta lastbilar är pickuper, skåpbilar, flakbilar och personbilar som registrerats som lastbil.

Tio populära lätta lastbilar i Sverige

• Volkswagen Caddy
  • Nissan Navara
  • Citroën Berlingo