Nyhet från Svedea: försäkringen som vet vad båten är värd!

Svedea fortsätter utmana branschen – den här gången med ett unikt sätt att beräkna priset på båtförsäkringen. Den nya försäkringen håller själv koll på båtens marknadsvärde, vilket blir både enklare och billigare för båtägaren.

Fram till nu har det varit båtens marknadsvärde (försäkringsvärde) som i stor utsträckning styrt priset på försäkringen. När båten blev äldre och därmed mindre värd blev också försäkringspremien lägre – men bara om båtägaren underrättade försäkringsbolaget om det nya värdet. Annars blev båten överförsäkrad och priset onödigt högt. Enligt Svedeas årliga båtlivsundersökning som släpps på fredag har 68 % av båtägarna aldrig ändrat båtens värde.

– Effekten för båtägare som inte löpande håller sitt försäkringsbolag uppdaterat blir med tiden att man betalar för något man inte kan utnyttja. Vid en skada är det nämligen alltid marknadsvärdet som styr ersättningen, så det är bokstavligt talat pengarna i sjön, säger Göran Södergren, produktchef båtförsäkring på Svedea.

Till grund för den nya premieberäkningen ligger ett omfattande klassningsarbete. Det gäller majoriteten av landets alla båtar och innebär att båtägaren inte längre behöver hålla koll på värdet. Principen är densamma som vid försäkring av bilar och motorcyklar. Med Svedeas nya försäkring kan även båtägare känna sig trygga med att betala rätt pris för försäkringen utan att bekymra sig om marknadsvärdet.

– Vi tyckte att det var på tiden att ändra det här förlegade beräkningssättet. Det kan handla om åtskilliga tusenlappar i för höga premier för ägaren över tid. Med vår nya försäkring gör vi det enklare för de allra flesta båtägarna i Sverige, till att börja med utombordare, säger Göran Södergren.

Göran Södergrenproduktchef båtförsäkring08-790 03 11goran.sodergren@svedea.se