Nyhet! Billigare försäkring för skoteråkare med ryggskydd

Som första bolag har Svedea gjort användandet av skyddsutrustning premiegrundande i snöskoterförsäkringen. Det innebär att de skoterkunder som använder ryggskydd får en lägre premie på sin försäkring.

Från och med oktober erbjuder Svedea billigare försäkring för de skoterägare som använder ryggskydd när de kör. Bolaget blir genom detta först med att låta personlig skyddsutrustning påverka hur mycket en skoterägare ska betala för sin försäkring.

– Vi vet att många skoterförare använder ryggskydd och vi vill självklart premiera de som tänker på säkerheten och skyddar sig när de kör. Även om ryggskydd inte minskar antalet skador så blir de personskador som inträffar mindre allvarliga, säger Fredrik Lilliehöök, produktchef för snöskoterförsäkring på Svedea.

Av de drygt 4 000 skoterägare som deltog i Svedeas senaste kundundersökning uppgav en fjärdedel
att de använder ryggskydd. Bland förarna i åldern 18–25 uppgav så många som varannan att de kör med ryggskydd.

– I våra undersökningar har rabatt för skyddsutrustning efterfrågats av många kunder. Vårt mål är att ständigt utveckla våra försäkringar och i så stor utsträckning som möjligt anpassa dem efter kundernas behov, säger Fredrik Lilliehöök.

Användandet av ryggskydd ger lägre pris på alla Svedeas skoterförsäkringar utom garageförsäkringen och den nya classicförsäkringen.

Fredrik Lilliehöök, produktchef snöskoterförsäkring, 0696-170 42, fredrik.lilliehook@svedea.se

Vi svarar normalt inom 1 arbetsdag
Varmt välkommen att ringa oss.
Vi besvarar dina frågor om allt som rör försäkringar och mer därtill.
Mina sidor kan du logga in för att se dina försäkringar, skriva ut försäkringsbrev och ändra dina kontaktuppgifter.